مقام ارشد نظامی آمریکا می‌گوید ذخایر تسلیحاتی حوثی‌ها احتمالا رو به پایان است

03

فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد از آنجایی که سرعت حملات شبه‌نظامیان حوثی‌ تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن کاهش یافته، ممکن است ذخایر پهپادها و موشک‌های بالستیک ضدکشتی این شبه‌نظامیان رو به پایان باشد.

ژنرال الکسوس گرینکویچ فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین گفت که حملات تلافی‌جویانه و مداوم آمریکا به این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران «مسلماً بر رفتار آنها تأثیر گذاشته و سرعت عملیات آنها به اندازه‌ای نیست که پیش‌تر بود.»

حوثی‌ها پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، در چند ماه گذشته با ادعای «حمایت از مردم فلسطین» تقریبا به شکل روزانه حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می‌دهند و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریا پرتاب می‌کنند.

این گروه در آغاز اعلام کرده بود که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهد، اما در پی واکنش نظامی ایالات متحده و بریتانیا، کشتی‌های مرتبط با این دو قدرت غربی را نیز «اهداف مشروع» نامیده است.

این حملات اغلب ناموفق هستند اما گاهی اوقات به کشتی‌ها آسیب رسانده‌اند و تردد تجاری در یک مسیر مهم کشتیرانی را مختل کرده‌اند.

در واکنش به این حملات، ایالات متحده و متحدانش مجبور به افزایش حضور کشتی‌های نظامی خود در امتداد این آبراه شده‌اند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، سلاح و سایر تاسیسات حوثی‌ها انجام داده‌اند.

کشتی‌ها و جت‌های جنگنده ایالات متحده به طور معمول پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها را که در مناطق تحت کنترل آنان در یمن آماده پرتاب هستند، بمباران می‌کنند.

تصویری آرشیوی از یک ناو آمریکایی در دریای سرخ

بیشتر در این باره:

ارتش آمریکا دو پهپاد دیگر حوثی‌ها را منهدم کرد

ژنرال گرینکویچ گفت که دانستن میزان دقیق تسلیحات باقی‌مانده حوثی‌ها برای آمریکا دشوار است.

او گفت که آمریکا از این که چه میزان به این تسلیحات ضربه زده و موفقیت‌آمیز بودن ضرباتش اطلاع دارد، اما مشخص نیست که در ابتدا حوثی‌ها چه میزان سلاح داشتند.

این فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا تاکید کرد که عامل پیچیده دیگر، مسئله تأمین مجدد سلاح از سوی ایران است.

او گفت که ایالات متحده معتقد است حوثی‌ها در زمان شروع حملاتشان، ده‌ها موشک بالستیک ضدکشتی در اختیار داشتند و تاکنون ده‌ها موشک پرتاب کرده‌اند، بنابراین درک اینکه ایران چقدر می‌تواند این گروه را دوباره مسلح کند، کلیدی است.

در مهرماه گذشته، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه گفته بود که ایالات متحده با افزایش شمار نیروهای خود در منطقه خلیج فارس و نمایش قدرت، باعث عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از حمله به کشتی‌ها در این منطقه شده است.

علاوه بر حملات حوثی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره، نفتکش‌های خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

فیلیپین روز ۸ فروردین اعلام کرد که ایران تمامی ۱۸ خدمه فیلیپینی نفتکشی را که در دی‌ماه امسال در دریای عمان توقیف شده بود، آزاد کرده است.