اوکراین «۲۲ پهپاد از ۲۵ پهپاد ایرانی» دیگر را که روسیه پرتاب کرده بود، سرنگون کرد

3

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور بامداد یکشنبه ۱۲ شهریور ۲۲ فروند از ۲۵ فروند پهپاد ایرانی مدل «شاهد» را که روسیه به سوی اودسا پرتاب کرده بود، سرنگون کردند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، مقامات اوکراینی گفتند که موج‌های پیاپی حملات پهپادی به این بندر جنوبی حدود سه ساعت و نیم طول کشید و پهپادهایی که رهگیری نشد، با اصابت به زیرساخت‌های واقع در اطراف رودخانه دانوب، دو غیرنظامی از کارکنان بندر را زخمی کرد.

ارتش اوکراین اعلام کرد آتش‌سوزی ناشی از اصابت پهپادهای انفجاری به تأسیسات بندری «به‌سرعت» خاموش شد.

بیشتر در این باره:

پهپادهای اوکراینی شش منطقه در عمق خاک روسیه را هدف قرار دادند؛ آتش‌سوزی «گسترده» در یک پایگاه هوایی

جزئیات بیشتری دربارهٔ این تأسیسات داده نشد اما اولگ کیپر، رئیس اداره نظامی اودسا، در کانال تلگرامی خود تأیید کرد که پس از اصابت و ضربه، زیرساخت‌های بندری آسیب دید. برخی رسانه‌های اوکراین نیز از انفجار در نزدیکی شهر «رنی» در منطقه «ازمیل» در بخش تجاری بندر اودسا خبر دادند.

به‌گفتهٔ ارتش اوکراین، حملات با «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶» انجام شد. مسکو در خصوص این رویداد سکوت کرده است.

ارتش روسیه از دو ماه پیش که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، توافق صدور غلات از دریای سیاه را تمدید نکرد، حملات به اودسا، میکلایف و سایر مناطق جنوبی اوکراین را که در صادرات غلات نقش حیاتی دارند، تشدید کرده است.

رودخانهٔ دانوب در دو ماه گذشته مسیر اصلی برای صادرات غله تولیدی در اوکراین بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که توافق صادرات غلات از دریای سیاه در نخستین ماه‌های یورش روسیه به اوکراین با میانجی‌گری او و سازمان ملل به‌دست آمد، اعلام کرده که روز دوشنبه ۱۳ شهریور برای مذاکراتی جدید با ولادیمیر پوتین جهت قانع کردن او به تمدید آن توافق به روسیه می‌رود. اما میزان موفقیت آقای اردوغان در ملاقاتی که قرار است در بندر سوچی روسیه انجام شود، معلوم نیست.

در این میان، رئیس‌جمهور اوکراین ارزیابی مطرح‌شده در آمریکا مبنی بر اینکه سرعت پیشروی نیروهای اوکراینی در ضدحمله ناکافی و کند است، رد کرد.

ولودمیر زلنسکی در کانال تلگرامی خود نوشت که نیروهای کشورش در حال پیشروی هستند و سخنانی که دیگران گفته‌اند، فاقد اهمیت است.

شماری از مقامات آمریکا که نام آن‌ها برده نشده، در روزهای گذشته گفتند که نظامیان اوکراین که به تسلیحات غربی مجهز شده و از سوی ارتش‌های غرب آموزش دیده‌اند، در ضدحمله پیشرفت کافی نداشته‌اند؛ امری که مقامات یادشده آن را «مایهٔ دلسردی» توصیف کرده‌اند.

ریابکوف و امیرعبداللهیان در نشست ایران و بریکس که چند هفته پیش در تهران برگزار شد

مقام روس: همکاری‌های نظامی با ایران ادامه دارد و تسلیم آمریکا نمی‌شویم

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز ۱۱ شهریور گفت که مدافعان اوکراینی در برخی مناطق ازجمله در «خط دوم دفاعی روسیه»، «به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند». آقای کربی همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد آهنگ کُند پیشروی نظامیان اوکراینی را غیرمفید خواند.

ارتش بریتانیا که جزئیات جنگ روسیه در اوکراین را رصد و ارزیابی می‌کند، روز ۱۱ شهریور تحلیل کرد که ارتش اوکراین در ضدحمله در بخش‌هایی از جنوب اوکراین به خطوط دفاعی اصلی روسیه رسیده و نظامیان روسی برای متوقف کردن آن‌ها به تقلا افتاده‌اند.

ارتش اوکراین در روزهای گذشته اعلام کرد که یکی از اهداف فوری‌اش قطع راه ارتباطی روسیه از طریق شبه‌جزیرهٔ کریمه است و در این راستا، نیروهایش در مسیر شهر ملیتوپل در جنوب شرقی اوکراین به حرکت درآمده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که اوکراین شامگاه ۱۰ و ۱۱ شهریور حملاتی به پل کریمه انجام داد. این در حالی است که از بعد از حملهٔ دو ماه پیش به جادهٔ این پل، روسیه تلاش کرده بود از تکرار حملات مشابه جلوگیری کند.

براساس گزارش رادیو اروپای آزاد، حملهٔ روز هشتم شهریور به فرودگاه پسکوف در روسیه نیز که ۷۰۰ کیلومتر تا مرز اوکراین فاصله دارد، بخش دیگری از تحقق وعدهٔ اوکراین بود که دو ماه پیش گفته بود جنگ را به مسکو خواهد کشاند.

به‌گفتهٔ رئیس اطلاعات اوکراین، دو فروند هواپیمای ترابری نظامی در فرودگاه پسکوف «منهدم» شد و دو فروند دیگر از همین مدل هواپیماها «آسیب جدی» دید. این فرودگاه مقر دائمی هواپیماهای ترابری نظامی ارتش روسیه و یک لشکر از چتربازان است.