ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه «فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی بیشتری می‌دهد»

11

در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دو طرف بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن گفته شده ایران موافقت کرده درباره یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده به آژانس، اطلاعات بیشتری به این نهاد بدهد.

بر اساس این بیانیه گفته شده است که «ایران به صورت داوطلبانه» به آژانس اجازه می‌دهد «فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی بیشتر ی را اجرا کند.»

این بیانیه می گوید روش اجرای این فعالیت‌ها قرار است طی یک نشست فنی که «به زودی در تهران برگزار می‌شود» مورد توافق قرار گیرد.

در این بیانیه به طور صریح درباره پیدا شدن آثار اورانیوم ۸۴ درصد غنی شده، ذکری به میان نیامده است.

آقای گروسی روز گذشته به تهران سفر کرد و با رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

سفر دو روزه آقای گروسی به ایران در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که قرار است دوشنبه ۱۵ اسفند (۶ مارس) برگزار شود. این سفر همچنین پس از انتشار اخبار مربوط به غنی سازی تقریبا ۸۴ درصدی در ایران صورت گرفت.

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازگشت از سفر دو روزه‌اش به ایران در کنفرانسی خبری در وین گفت ایران با نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در چندین سایت هسته‌ای و افزایش بازرسی‌ها موافقت کرده است.

او افزود که «توافق کردیم تا فعالیت‌های نظارتی مربوط به دوربین‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ که کاهش یافته بود، بار دیگر فعال شوند.»

آقای گروسی همچنین گفت که تا چند روز دیگر تیمی به ایران خواهد رفت.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود تلاش می‌کنیم تا آن جا که می توانیم در مورد ردیابی اورانیوم در سایت های اعلام نشده در ایران تحقیق کنیم.

رافائل گروسی پیش از ترک تهران هم در کنفرانسی خبری مشترکی که با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد، گفت که مذاکراتی «سازنده» با مقامات ایران داشته که می‌تواند به احیای مذاکرات برجام کمک کند.

او در این کنفرانس خبری گفت: «با گفتگوی سازنده و با داشتن توافق‌های خوب، مانند آن چه که مطمئنم خواهیم داشت، راه را برای توافق‌های مهم هموار خواهیم کرد.»

آقای گروسی خواستار «گفتگوهایی جدی و سیستماتیک» با ایران شد و گفت «هنوز کار ما تمام نشده وهمکاران ما هنوزدارند کار می‌کنند تا مسایل را حل و فصل کنند.»

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اتهاماتی مبنی بر استفاده از آژانس به عنوان «ابزاری سیاسی» را «مضحک» خواند و گفت که «ما هرگز تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نمی کنیم و از کسی دستور نمی گیریم.»

رافائل آقای گروسی در مورد اتهاماتی نظیردرز گزارش‌های محرمانه آژانس هم گفت که «شخصا از چنین مسئله ای عصبانی می شوم، اما نمی توانم همه اعضا را چک کنم، چون گزارش‌ها به همه اعضا ارسال می شود.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستارهمکاری‌های بیشتر با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و همچنین بازرسی‌های بیشتر از تاسیسات هسته ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان بسته به نتیجه سفر آقای گروسی به تهران، در مورد ارائه پیش‌نویس محکومیت ایران به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه این هفته شورا در وین تصمیم‌گیری خواهند کرد.