بحران کمبود برق در ایران؛ برق مجانی مساجد و امور مذهبی چقدر است؟

Screen Shot 2023-06-11 at 11.40.21 AM

رهبر جمهوری اسلامی سال ۸۹ کمک به مساجد و «پرداختن به آرایه‌های معنوی و ظاهری آن» را وظیفه‌ همگانی خوانده و گفته بود «مردم، شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی هر یک باید در آن سهمی ایفا کنند».

کمتر از دو سال بعد علی لاریجانی، زمانی که رئیس مجلس شورای اسلامی بود، گفت «برای این‌که مساجد جاذبه داشته باشند، باید پرنور و پرفروغ باشند. این حداقل کاری است که می‌شود کرد. این باقیات صالحات برای نمایندگان است. تزیین مسجد و آراستگی آن یک امر مهم است. نباید این‌جا خست به خرج دهیم» و مجلس تصمیم گرفت برق مساجد و اماکن مذهبی را رایگان کند.

اکنون، یک دهه بعد از این تصمیم و اقدام، کشور دچار بحران کمبود برق است و در سال‌های اخیر بر وخامت این بحران نیز افزوده شده است.

تبلیغات گستردۀ عمومی برای صرفه‌جویی در مصرف برق به‌همراه تهدید به قطع برق مشترکان پرمصرف، در کنار قطع برق صنایع که در دو سال گذشته اتفاق افتاده، وضعیت تولید برق در ایران را بحرانی نشان می‌دهد.

وزارت نیرو اعلام کرده که میزان مصرف برق خانگی در پایان فروردین امسال ۳۱.۷ درصد از کل تولید برق کشور بوده است. بر اساس همین آمار رسمی دولت، میزان برق مصرفی صنایع ۳۶.۲ و برق بخش کشاورزی ۱۶.۳ درصد اعلام شده است.

اگر جمع مصرف کشاورزی و صنعت را مطابق همین آمار ۵۲.۵ درصد فرض کنیم، با احتساب برق خانگی که ۳۱.۷ درصد اعلام شده، از کل تولید برق ایران ۱۵.۸ درصد باقی می‌ماند که از این میزان برق باقی‌مانده تنها ۱.۹ درصد صرف روشنایی معابر می‌شود و مابقی برای اموری تحت عنوان برق عمومی و سایر مصارف اختصاص می‌یابد.

امسال وزارت نیرو با تبلیغات گسترده از مردم خواسته است که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. گزارش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی اما حکایت از آن دارد که روشنایی معابر امسال بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده و روشنایی برق بسیاری از آزادراه‌ها و معابر اصلی و فرعی کاهش یافته یا به‌کلی قطع شده است.

بیشتر در این باره:

دو سوم نیروگاه‌های برقی ایران که پارسال راه‌اندازی شده کم‌بازده هستند

چراغی که به خانه رواست

حدود ۱۴ درصد از برق تولیدی ایران صرف امور عمومی و سایر مصارف می‌شود؛ اموری همچون تبلیغات مذهبی.

پس از آن‌که مجلس در اردیبهشت ۹۱ طی مصوبه‌ای هزینۀ مصرفی و حق انشعاب برق و آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ها را رایگان اعلام کرد، در بهمن ۹۳ هم در مصوبه‌ای تکمیلی مساجد، حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی، دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه، گلزارهای شهدا، امامزاده‌ها و اماکن مذهبی از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض معاف شدند.

این رایگان‌سازی‌ها به این‌جا ختم نشد. در دی ماه ۱۳۹۵ و در جریان بررسی برنامۀ ششم، مجلس تصمیم گرفت این مصوبۀ بودجه را در قوانین بالادستی جای بدهد و بدین ترتیب این مصوبه دائمی شد.

علاوه بر آب و برق و گاز رایگان، سالانه دست‌کم ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به‌طور مستقیم به مساجد و «اماکن مقدس» کمک می‌شود.

در بودجۀ امسال هم مقرر شده که شوراهای برنامۀ استان‌ها حداقل پنج درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را برای تکمیل مساجد نیمه‌تمام هزینه کنند. ردیف بودجۀ امسال مساجد هم رقمی معادل ۱۵۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

چهارسال پیش همایون حائری معاون امور برق و انرژی وزیر گفته بود که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس بیت‌کوین استخراج شده است، اما هرگز مشخص نشد که کدام مساجد و به چه میزان برق صرف این کار کرده بودند.

براساس گزارش‌های رسمی، حدود ۷۹ هزار باب مسجد در ایران وجود دارد. تعداد مساجد کشور در طول ۴۰ سال گذشته حدود سه برابر شده و از ۲۵ هزار باب مسجد در سال ۱۳۵۷ به ۷۳ هزار باب در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴پیش‌بینی شده که تعداد مساجد کشور به رقم ۹۲ هزار باب برسد.

در واقع آب و برق رایگان که روح‌الله خمینی ۴۴ سال پیش در جریان انقلاب اسلامی ایران وعدۀ آن را داده بود، چهار دهه بعد به امور مذهبی و تبلیغات اسلامی تعلق گرفته است.