گزارش تکان‌دهنده از کودک‌آزاری در یک مرکز نگهداری از کودکان در تهران

6

روزنامه اعتماد در گزارشی از آزار شدید کودکان در یک مرکز نگهداری کودکان خبر داد. یکی از مربیان پیشین موسسه خیریه «زنجیره مهر ماندگار» در گفت‌وگو با این روزنامه، از آزار کودکان در این موسسه پرده برداشت.

به گزارش اعتماد، مسئولان این موسسه اقدام به سوزاندن دست‌و‌پای کودکان کرده‌اند. آزار کودکان در موسسه نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در تهرانپارس به یک یا دو مورد خاص خلاصه نمی‌شود، هرچند مورد آخر یعنی سوزاندن دست‌و‌پای یک کودک و زندانی‌ کردنش به اختلاف مربیان و این افشاگری منجر شده است.

در این موسسه که در محله تهرانپارس تهران واقع شده است، ۲۴ کودک نگهداری می‌شوند؛ ۱۲ کودک خردسال‌تر در طبقه همکف و ۱۲ کودک دیگر در طبقه بالا هستند. این کودکان با تنبیه‌های مختلف از محرومیت دریافت غذا گرفته تا برخورد شدید فیزیکی مواجه بوده‌اند.

یکی از مربیان پیشین این مرکز در توضیح این آزارها می‌گوید: «در چند ماهی که من آن‌جا بودم، انواع آزار و تنبیه کودکان را به چشم دیدم تا اینکه اتفاقی رخ داد که دیگر به‌‌هیچ‌وجه قابل‌ تحمل نبود؛ این‌جور که من مطلع شدم یکی از بچه‌ها شب‌ادراری داشت که البته پیش‌تر هم شیطنت‌هایی داشت و شرایط درسی‌اش هم خوب نبود.»

به گفته این مربی، مسئولان مرکز این کودک را تهدید کردند که اگر یک‌ بار دیگر شب‌ادراری داشته باشد، با اتو دستش را خواهند سوزاند و در همین حین، دست و پایش را سوزاندند. او می‌گوید زمانی که متوجه این اقدام شد، به زنی که مرتکب این تنبیه و آزار فیزیکی شده بود اعتراض کرد.

او توضیح داد: «موقعی که متوجه شدم، با همین خانم صحبت کردم و گفت من از قصد این کار را نکردم و می‌گفت حتی به دست و پایش نخورده اما مگر می‌شود به دست و پایش نخورده باشد، اما رد اتو مانده باشد. بعد از این، نه تنها بچه‌ را به مراکز درمانی نبردند که برای تسکین عذاب وجدان خودشان بچه‌ را به‌مدت یک هفته در حمام نگه داشتند. بچه را حدود یک هفته در حمام تاریک زندانی کرده بودند و غذایش در همین حمام تاریک نان خشک بود.»

این مربی مدعی شده است که پس از مد‌ت‌ها، سراغ کودک رفته و برای او عسل برده بود. همین اقدام او باعث توبیخش شد و پس از این توبیخ، تصمیم به ترک این مجتمع گرفت.

اعتماد در واکنش به این اتفاق نوشته است اما چرا این مربی حدود شش ماه تمام این برخوردهای به روایت خودش هولناک را به چشم دیده و به همکاری با این مرکز ادامه داده است و اگر او را در همین مورد آخر توبیخ نمی‌کردند، باز هم به همکاری با این موسسه ادامه می‌داد؟

یکی دیگر از منابع روزنامه اعتماد در روایتش گفت: «یکی از مربی‌های بچه‌های نوجوان یک‌ بار یکی از بچه‌ها را چنان زده و هل داده که با شیشه از پنجره به بیرون پرتاب شد، که واقعا خاطره عجیب و تلخی است. یا یکی از مدیران خانم یک‌ بار یکی از این بچه‌ها را داخل راه‌پله چنان می‌اندازد که از دهان و صورت بچه خون می‌آید و چنان با روح و روان این بچه بازی شده بود که می‌خواست خودکشی کند. آن شب، دو سه ساعت با بچه صحبت کردیم و بچه را از هر اقدام خطرناک منصرف کردیم و با یک قرص او را خواباندیم و صبح هم ماجرا را به شکلی ختم به خیر کردیم. اما مگر این آثار به‌راحتی از بین می‌رود.»

مسئولان این مرکز تماس و برخورد بهزیستی با آن‌ها را تایید می‌کنند، اما روایت‌های آزار این کودکان را رد می‌کنند و می‌گویند از سر رقابت دیگر موسسات یا تخلف یک مربی خاص است.

حامد حقی، مدیرعامل و عضو هیئت موسس موسسه خیریه و نیکوکاری «زنجیره مهر ماندگار»، در این‌باره گفت: «این موارد درست نیست، اتفاقا مرکز ما مرکز نمونه تهران است. از سال ۹۴، بچه‌ها دراختیار ما بودند و در واقع، ما در خدمت بچه‌ها بودیم؛ یعنی این ۲۴ نفر الان ۸ سال است که در این موسسه هستند. ما جزو مراکز نمونه کشور هستیم و وقتی بهزیستی و رئیس‌جمهوری می‌خواهند به موسسه سر بزنند، سراغ ما می‌آیند. شب عید بچه‌های ما در افطار با رئیس‌جمهوری حضور داشتند. آقای قالیباف آن‌جا آمدند. منظورم این است که ما مرکزی نمونه هستیم و این روایت‌‌ها درست نیست.»

این در حالی‌ است که روز یکشنبه سوده نجفی،‌ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، حضور «کودکان کار و خیابانی» را یکی از مشکلات فعلی شهر عنوان کرد. به گفته او، از آن‌جا که سازمان‌های متولی و دستگاه‌های مسئول به رفع مشکلات و چالش‌های این کودکان توجه نمی‌کنند، تعداد آن‌ها هم در سطح کشور، به‌ویژه تهران، افزایش پیدا کرده است. این عضو شورای شهر تهران همچنین گفت بر اساس آمار غیررسمی، بین «۱۴ تا ۷۰ هزار» کودک خیابانی در سطح کشور وجود دارند.

برخوردهای تنبیهی و آزار کودکان پیش از این نیز در گزارش‌هایی منتشر شده بود، که حاکی از نبود نظارت درست بهزیستی بر این سازمان‌ها و سپردن مسئولیت کودکان کار به افراد غیر متخصص و سوءاستفاده‌گر است.