برخی فلسطینی‌های آزادشده از «ضرب و شتم» و «تحقیر» در زندان‌های اسرائیل خبر می‌دهند

7

برخی فلسطینی‌های آزادشده از «ضرب و شتم» و «تحقیر» در زندان‌های اسرائیل خبر می‌دهند

شماری از زندانیان سابق فلسطینی که در جریان تبادل زندانیان و گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس آزاد شدند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها، از «ضرب و شتم، محرومیت و وخامت شدید شرایط در زندان‌های اسرائیل» پس از حملات خونین گروه افراطی حماس در روز هفتم اکتبر سخن می‌گویند.

یکی از این زندانیان، روبا عسی، فعال ۲۳ ساله، هفته گذشته پس از آزادی به خبرنگاران گفت که مقامات زندان اسرائیل، پس از حمله گروه حماس به شهرک‌های اسرائیلی، «همه چیز» را از زندانیان فلسطینی گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفته از روز هفتم اکتبر، آنها تحت «وضعیت اضطراری» اعلام شده توسط مقامات زندان قرار داشتند.

این فلسطینی آزادشده گفته زندانبانان، دیگر به آنها اجازه «خروج» از سلول‌های خود حتی برای خرید مواد غذایی یا ملاقات نمی‌دادند و به صورت «مکرر و غافلگیرکننده»، سلول‌های آنها مورد بازبینی قرار می‌گرفت.

گروه‌های مدافع حقوق زندانیان فلسطینی همچنین از توقف بازدید نمایندگان صلیب سرخ از محل نگهداری زندانیان فلسطینی خبر می‌دهند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر اساس دستورالعمل‌های خود در مورد مسائل محرمانه، در مورد این ادعای مطرح‌شده از سوی گروه‌های فلسطینی اظهار نظر نکرده است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال به نقل از زندانیان دیگری نوشته که برخی زندانیان در زندان‌ها به شدت مورد «ضرب و شتم» و «تحقیر» قرار گرفته و از آنها خواسته شده اسرائیل را «ستایش» و حماس را «لعن و نفرین» کنند و حتی پس از این اقدام نیز از شدت «ضرب و جرح» آنها کم نشده است.

برخی زندانیان پیشین از شرایط زندان‌های اسرائیل بعد از حملهٔ حماس به شهرک‌های این کشور با عنوان «قبرستان زندگان» یاد کرده و از «انتقام‌جویی» زندانبانان از زندانیان به‌خاطر این حمله سخن گفته‌اند.

مقامات اسرائیلی حاضر به اظهارنظر و واکنش نسبت به این ادعاها نشده‌اند.

مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل اوایل این ماه در بیانیه‌ای گفته بود: «شهادت‌ها و شواهد ویدئویی حاکی از موارد متعدد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها توسط نیروهای اسرائیلی از جمله ضرب و شتم شدید و تحقیر عمدی فلسطینی‌هایی است که در شرایط وخیم بازداشت به سر می‌برند.»