بلینکن حمله موشکی ایران به عراق را محکوم کرد و دولت اقلیم کردستان را شریک نزدیک آمریکا خواند

6

وزیر خارجه آمریکا حمله ایران به اربیل را محکوم کرد و از این اقلیم به عنوان شریک نزدیک ایالات متحده نام برد.

آنتونی بلینکن که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد به داوس سوئیس رفته است، با اشاره به دیدارش با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، بر محکومیت حمله جمهوری اسلامی به اربیل از سوی ایالات متحده تاکید کرد.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت

بیشتر در این باره:

عراق از حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرد

او بامداد چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در توییتی نوشت: «دولت اقلیم کردستان یک شریک نزدیک است و ایالات متحده به صراحت تجاوز ایران را محکوم می‌کند».

سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه از حمله موشکی به اهدافی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، خبر داده و مدعی شده بود در این حملات مقرهای مرتبط با موساد‌ را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و مقام‌های اقلیم آن را رد کردند.

مسرور بارزانی نیز با اشاره به دیدارش با آنتونی بلینکن در توییتی نوشت که هر دو طرف توافق داشتند که این حمله «نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان» بوده است.

او همچنین تصریح کرد که از ایالات متحده و جامعه بین‌المللی خواسته است در برابر «تهاجم به غیرنظامیان بی‌گناه» سکوت نکنند.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرده و گفته بود چنین حملاتی «ثبات عراق را تضعیف می‌کند».

مقام‌های عراق حمله ایران به اربیل را نقض حاکمیت این کشور دانسته و به شدت آن را محکوم کرده‌اند.

وزارت خارجه عراق گفته است با ارسال دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، از این حمله شکایت کرده است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، نیز این حمله را «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک دانست که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

روز سه‌شنبه همچنین مقام‌های عراق تایید کردند که در حملات موشکی سپاه پاسداران، خانه مسکونی پیشرو دیزایی، تاجر کُرد، هدف قرار گرفته و او به همراه چند تن کشته شده است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، روز سه‌شنبه از محل مورد اصابت موشک در اربیل بازدید کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت هر گوشه این خانه نشان می‌داد خانه یک تاجر عراقی است و ادعای حضور مقر موساد بی‌اساس است.