گلریز قهرمان بعد از متهم شدن به دزدی، رسماً از نمایندگی پارلمان نیوزیلند کناره‌گیری کرد

7

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان حزب سبزها در پارلمان نیوزیلند که به دزدی از مغازه متهم شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد از نمایندگی در این نهاد کناره‌گیری می‌کند.

خانم قهرمان در این بیانیه که سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه منتشر شد، بدون اشاره به اتهامات وارد شده به خود گفت که مشکلات روحی و فشار عصبی ناشی از کار باعث شد او «اقداماتی دور از شخصیت» خود انجام دهد.

او نوشته است: حق مردم است که بالاترین سطح رفتار را از نمایندگان منتخب خود توقع داشته باشند و «من این توقع را برآورده نکردم. متأسفم. این رفتاری نیست که توضیحی برای آن داشته باشم، چون به هیچ وجه عقلانی نیست و بعد از ارزیابی پزشکی متوجه شدم که حالم خوب نیست.»

رسانه‌های نیوزیلند پیش از این خبر داده بودند که خانم قهرمان به دزدی از فروشگاه لباس اسکاتیز بوتیک در شهر اوکلند و مغازه دیگری در شهر ولینگتون متهم شده است.

پلیس نیوزیلند می‌گوید درباره اتفاقی در مغازه‌ای در منطقه پنسانبای شهر اوکلند در ماه دسامبر تحقیق کرده است، اما جزئیات بیشتری فاش نکرد و ارتباط خانم قهرمان با این اتفاق را تأیید نکرد.

یکی از رهبران جزب سبز گفته است: در حالی که پارلمان، محلی پرفشار برای همه است، گلریز قهرمان به شکل ویژه دوران سختی را گذراند چون تهدیدهای متعددی از زمان آغاز به کار دریافت کرده بود.

گلریز قهرمان اولین پناهنده‌ای است که به عنوان نماینده وارد پارلمان نیوزیلند شد. او در زمان کودکی همراه با خانواده‌اش ایران را ترک کرد و در ژانویه سال ۲۰۱۷ توانست وارد پارلمان نیوزیلند شود.

خانم قهرمان در روزهای منتهی به فاش شدن اتهاماتش گفته بود که درگیری اسرائیل و حماس در غزه را «پاکسازی قومی» می‌داند و از رهبران جهان خواسته بود که در برابر اقدامات نظامی اسرائیل که او آن را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرده است، بایستند.

گروه افراطی حماس از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و برخی دیگر از کشور در زمره گروه‌های تروریستی است