جان باختن دستکم «۱۱۶ نفر» در تصادفات جاده‌ای تعطیلات عید فطر در ایران

2

رئیس پلیس راه ایران از جان باختن دستکم ۱۱۶ نفر در جاده های ایران طی تعطیلات عید فطر خبر داد.

حسن مومنی،‌ رئیس پلیس راه ایران می‌گوید که از چهارشنبه عصر تا دیروز،‌ ۱۱۶ نفر در تصادفات جاده‌های ایران جان باختند و ۱۶۰۰ نفر هم مصدوم شدند.

او از افزایش میزان تردد در محورهای شمالی ایران نسبت به تعطیلات مشابه عید فطر پارسال خبر داد.

او گفت که «عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی» عامل ۸۲ درصد تصادفات رانندگی در جاده‌های ایران است.

این در حالی است که تعطیلات عید فطر هنوز به پایان نرسیده است و امروز هم در ایران تعطیل رسمی است.

روز پنجشنبه گذشته روزنامه هم میهن درگزارشی با عنوان «مقصران پنهان مرگ و میر ایرانیان در تصادفات جاده‌ای» به آمار تکان‌دهنده تعداد قربانیان تصادفات در ایران پرداخته است.

در این گزارش به قلم،‌ افشین امیرشاهی، سردبیر هم‌میهن آنلاین آمده: «به این آمار هولناک توجه کنید: ۱۱۶۵ شهروند ایرانی از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۵ فروردین امسال در تصادفات جاده‌ای جان‌شان را از دست داده‌اند.»

بر اساس گزارش هم‌میهن «سالانه حدود ۱۷ هزار ایرانی در تصادفات رانندگی جان‌شان را از دست می‌دهند.»

«مرکز آمار روند تلفات جاده‌ای طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار داده و علت حادثه در تلفات جاده‌ای را یکی از سه عامل خطای انسانی، نقص فنی وسیله‌نقلیه، نقص محیط و راه معرفی کرده است. عوامل ذکرشده اگرچه به ظاهر درست است، اما واقعیت چیز دیگری است.»

در ادامه این گزارش آمده: «پشت کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران، مدیران ضعیف، ناکارآمد، فاسد و پشت‌هم‌انداز قرار دارند. اگر این نبود که همه نواقصی که همواره مطرح شده است به مرور و طی سال‌های اخیر اصلاح می‌شد.»