جنگ غزه پس از ۶ ماه؛ مذاکرات آتش‌بس با حضور نمایندگان اسرائیل و حماس ازسرگرفته می‌شود

2

اسرائیل در آستانه شش ماهه شدن نبرد با گروه افراطی حماس از کشف جسد یکی از گروگان‌های در بند این گروه در نواز غزه خبر داد و از سوی دیگر دور جدید مذاکرات قرار است یکشنبه آغاز شود.

ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد نیروهای ویژه‌اش پیکر دفن‌شده یکی از گروگان‌ها به نام ایلاد کاتزیر را که روز ۱۵ مهر به اسارت درآمده بود، در تاریکی شب در خان یونس از خاک بیرون کشیدند و به اسرائیل بازگرداندند.

اسرائیل می‌گوید ارزیابی‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که این شهروند ۴۷ ساله در ماه ژانویه به دست نیروهای جهاد اسلامی فلسطین کشته و دفن شد.

او یکی از ۲۵۳ تنی بود که در جریان یورش ناگهانی حماس و متحدانش به اسرائیل به داخل نوار غزه برده شد. در آن روز ۱۲۰۰ تن نیز کشته شدند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

اسرائیل بعد از این حمله عملیات نظامی در نوار غزه را آغاز کرد که در شش ماه گذشته باعث کشته شدن بیش از ۳۳ هزار فلسطینی شده است.

پدر ایلاد کاتزیر در روز حمله حماس به جنوب اسرائیل کشته شد. مادر او نیز به گروگان گرفته شد، اما در ماه نوامبر و در جریان وقفه یک هفته‌ای در جنگ غزه آزاد شد.

اسرائیل بر اساس منابع مختلف اطلاعاتی می‌گوید دست‌کم ۳۵ تن از گروگان‌ها در نوار غزه کشته شده‌اند. گروه‌های مسلح فلسطینی اعلام کرده‌اند تعدادی از آنها در حملات اسرائیل جان خود را از دست دادند.

اما اسرائیل هرچند برخی موارد را بر اثر حملات خود تأیید کرده، اما می‌گوید بعد از کشف اجساد تعدادی دیگر از گروگان‌ها «نشانه‌های اعدام» بر بدن آنها کشف کرده است.

جو بایدن

بیشتر در این باره:

بایدن از قطر و مصر خواست حماس را برای آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار دهند

قطر و مصر تلاش می‌کنند با میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس آتش‌بس دیگری در جنگ غزه اعلام شود و تعدادی از ۱۲۹ گروگان باقی‌مانده در بند گروه‌های فلسطینی آزاد شوند.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه اعلام کرد رئیس جمهور ایالات متحده در نامه‌هایی از رهبران قطر و مصر خواسته است تا حماس را برای پذیرش توافق بر سرگروگان‌های اسرائیلی تحت فشار قرار دهند.

این در حالی است که حماس اعلام کرد روز یکشنبه نمایندگان خود را برای شرکت در دور جدید مذاکرات آتش‌بس به قاهره، پایتخت مصر، می‌فرستد.

خلیل الحیه، معاون رئیس حماس در غزه نماینده این گروه خواهد بود.

یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری رویترز نگرانی مقام‌های کشورش را بازتاب داده است که دور جدید این مذاکرات «بیشتر یک نمایش سیاسی باشد تا پیشرفت واقعی.»

با این حال رویترز گزارش داده است که هیئت نمایندگی اسرائیل نیز در دور جدید مذاکرات شرکت خواهد کرد و از سوی دیگر ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، به نمایندگی از آمریکا و نخست‌وزیر قطر نیز به قاهره می‌روند.

اسرائیل بعد از حمله هوایی به امدادگران سازمان خیریه «آشپزحانه مرکزی جهانی» و کشتن ۷ تن از آنها با فشار بین‌المللی شدیدی مواجه شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از این اتفاق، در روز پنجشنبه خواستار «آتش‌بس فوری» و افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد.

دولت اسرائیل تحت فشارهای فزاینده با بازگشایی گذرگاه مرزی ایرز در شمال نوار غزه موافقت کرد و همچنین تصمیم گرفت که از بندر اشدود در جنوب اسرائیل به عنوان مرکزی برای کمک‌رسانی به غزه استفاده شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با استقبال از این تصمیم دولت اسرائیل به عنوان یک «تحول مثبت»، گفت آمریکا برای اطمینان یافتن از اقدامات اسرائیل شمار کامیون‌های امدادی را که وارد غزه می‌شوند، رصد خواهد کرد.

دولت بنیامین نتانیاهو علاوه بر فشار خارجی، با اعتراض‌های داخلی برای آزادی گروگان‌ها نیز مواجه است.

قرار است روزهای شنبه و یکشنبه همزمان با شش ماهگی جنگ غزه، تجمعات و تظاهرات اعتراضی در تل آویو و اورشلیم برگزار شود.

این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل جمعه با تصویب قطعنامه‌ای خواهان «پاسخگو کردن اسرائیل» درباره جنایات جنگی احتمالی در نوار غزه شد.

روز شنبه مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، در بیانیه‌ای خواستار عزم جمعی برای یافتن راه‌حلی برای جنگ غزه شد؛ جنگی که آن را «خیانت به بشریت» توصیف کرد.

او که قرار است در پایان ماه ژوئن به دلیل مشکلات مربوط به سلامتی سمت خود را ترک کند، هشدار داد که هر لحظه ادامه یافتن این جنگ «آینده را تیره و تار خواهد کرد.»