حادثه مهم جام ملت‌های آسیا؛ ایران ژاپن را برد و به نیمه‌نهایی رسید

۸

تیم ملی فوتبال ایران با کسب نتیجه‌ای که برخلاف پیش‌‌بینی‌های رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال بود، ژاپن را شکست داد تا راهی مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا شود.

حتی نظرسنجی‌ها در سایت‌های ایرانی نیز ژاپن را بخت اول قهرمانی می‌دانست؛ تیمی که در جام جهانی توانست آلمان و اسپانیا را شکست دهد. آنها پس از جام جهانی هم با ۴ گل آلمان را بردند که منجر به برکناری هانسی فلیک، سرمربی آلمانی‌ها شد.

با این حال، ژاپنی‌ها نمایشی متزلزل در هجدهمین جام آسیا داشتند. علاوه بر دو باخت در ۵ بازی، دروازه‌شان در هر پنج مسابقه‌ باز شد. دو گل از ویتنام، عراق و ایران خوردند. یک گل هم از اندونزی و بحرین.

ضربه بزرگ به اردوی ژاپن، انتشار خبر پیگرد قانونی برای آزار جنسی دو زن توسط جونیا ایتو بود. درخواست موریاسو سرمربی ژاپن از رسانه‌های کشورش هم از شدت توجه‌شان به این خبر نکاست.

ابعاد گسترده این رسوایی، اردوی همواره آرام ژاپنی‌ها را به هم ریخت. ایتو که ستاره ریمس فرانسه است، مجبور به خروج از تیم ملی کشورش شد و قطر را ترک کرد.

با تمام این اتفاقات، ژاپن در نیمه اول برتری خود را به ایران دیکته کرد و با گل موریتا از اسپورتینگ لیسبون، برنده به رختکن رفت.

روند بازی در نیمه تغییر کرد و بازیکنان ایران موقعیت‌های متعددی را رقم زدند. محمد محبی در دقیقه ۵۵ و کاپیتان علیرضا جهانبخش در دقیقه ۹۶ از روی نقطه پنالتی، صعود بزرگ را رقم زدند.

آیاسه اوئدا هم‌تیمی جهانبخش بهترین بازیکن ژاپن در این جام، چهار گل به تور حریفان دوخته بود. پیش از بازی، باشگاه فاینورد عکس جهانبخش و اوئدا را منتشر کرده و برای هر دو آرزوی موفقیت کرده بود.

جهانبخش پس از بازی اوئدای گریان را در ‏آغوش گرفت. فاینورد این عکس را هم منتشر کرده و به گلزن ایران تبریک گفته است.