حملات آمریکا به اهداف مرتبط با ایران در عراق و سوریه؛ روسیه خواستار برگزاری نشست «اضطراری» شورای ام

۷

به گزارش خبرگزاری فرانسه نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که خواستار نشست «اضطراری» شورای امنیت سازمان ملل در مورد حملات آمریکا به سوریه و عراق شده است

دیمتری پولیانسکی گفته است: «ما خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدید علیه صلح و امنیت ناشی از حملات آمریکا در سوریه و عراق شدیم.»

روسیه یکی از اعضای دائم شورا امنیت و متحد نزدیک ایران است.

آیا ایران رویکردش را پس از حملات آمریکا تغییر خواهد داد؟

پل آدامز

خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی

سه روز پیش، رهبر کتائب حزب‌الله، یکی از گروه‌های شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران که آمریکا آن را یک گروه تروریسیتی معرفی کرده، گفت عملیات علیه نیروهای آمریکایی را به حالت تعلیق درآورده است. نشانه‌ای احتمالی از اینکه ایران از قبل به دنبال اجتناب از تشدید تنش است.

اما اکنون که آمریکا واکنش نشان داده است، آیا محاسبات تهران می‌تواند تغییر کند؟

پرفسور محمد مرندی از دانشگاه تهران صبح شنبه به بی‌بی‌سی گفت: «ایالات متحده آمریکا به ایران ضربه نزده است، بنابراین ایران کاری نمی‌کند.»

درست است که دولت بایدن در برابر اصرار برای هدف قرار دادن مستقیم ایران مقاومت کرد، اما محاسبات تهران احتمالاً سیاه و سفید نیست.

ایران همچنین گفته است که علاقه‌ای به جنگ با آمریکا ندارد اما از طریق متحدان و نیروهای نیابتی خود در سراسر خاورمیانه، از حزب‌الله لبنان تا حوثی‌ها در یمن، طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای انتخاب دارد.

هر دو طرف در حال بررسی گام‌های بعدی خود هستند و جو بایدن روز جمعه گفت که واکنش ایالات متحده تازه آغاز شده است.