دبیرکل سازمان ملل در واکنش به انتقاد تند اسرائیل: از تحریف‌ حرف‌هایم شوکه شدم

Screen Shot 2023-10-25 at 12.39.10 PM

در پی انتقاد شدید و واکنش تند دولت اسرائیل به اظهارات شب گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، او با شرکت در یک نشست خبری در مورد گفته‌هایش توضیح داد

او گفت که از «برداشت‌های نادرست» که از سخن سخنانش شده «شوکه» شده است.

او به خبرنگاران گفت این برداشت‌ها به گونه‌‌ای است که «گویی ترورهای حماس را توجیه می‌کند» و افزود: «این خلاف واقعیت است و موضوع برعکس بوده است.»

آقای گوترش گفت «اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل» را «بدون قید و شرط» به عنوان «ترور» محکوم می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان – یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند» و افزود «در واقع، من از مصیبت مردم فلسطین صحبت کردم.»

دبیرکل سازمان ملل گفت که من به صراحت اعلام کردم «درد و رنج مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند». او افزود که این توضیح را برای روشن شدن موضع خود «و به ویژه به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان» داده است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل: نتانیاهو از تماس تلفنی با دبیرکل خودداری کرده است

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان برای تماس تلفنی را نپذیرفته است.

آقای اردان در مورد دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است «تصادفی نیست» که آنتونیو گوترش از زمان آغاز جنگ به اسرائیل نیامده است.

او گفته است که «پس از [حمله حماس] گوترش دو بار از نخست‌وزیر خواسته است با او صحبت کند اما این درخواست پذیرفته نشده است.»

اختلاف بین اسرائیل و سازمان ملل که پس از سخنرانی شب گذشته دبیرکل سازمان در نشست شورای امنیت آغاز شده بود شدت گرفته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ و «۵۶ سال اشغال» سرزمین فلسطینیان توسط اسرائیل» گفته بود حملات حماس در هفتم اکتبر – که در آن بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند – «در خلاء» رخ نداد.

به گفته نماینده اسرائیل در سازمان ملل «آژانس‌های سازمان ملل تصویری معوج از شرایط موجود در غزه ارائه داده و ادعاهای مربوط به وضعیت آن را منعکس می‌کنند در حالی که همه می‌دانند که اطلاعات مربوط به غزه تحت کنترل حماس است.»

او گفت گام‌های بعدی دولت باید اخراج «کارکنان سازمان ملل از اسرائیل باشد که رویکرد خصمانه‌ای به این کشور دارند» زیرا «آنان تصویری نادرست از آنچه در حال وقوع است ارائه می‌دهند.»

آقای اردان یادآوری کرد که به مارتین گریفیث، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه، روادید ورود به اسرائیل داده نشده است و برای سایر کارکنان این سازمان هم ویزا صادر نخواهد شد.