درخواست رهبران فرانسه، اردن و مصر از اسرائیل برای حمله نکردن به رفح

3

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که تاریخ حمله به رفح مشخص شده است، رهبران کشورهای مصر، فرانسه و اردن به تل‌آویو هشدار دادند که حمله به این شهر در جنوب غزه «عواقب خطرناکی» خواهد داشت.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، این رهبران تاکید کردند که حمله اسرائیل به رفح به مرگ و رنج بیشتر غیرنظامیان فلسطینی منجر خواهد شد و در عین حال خطر گسترش درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.

ایالات متحده نیز بارها اعلام کرده که با هرگونه حمله به رفح، جایی که بیش از ۱.۵میلیون فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، مخالف است.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که تاریخ حمله به رفح تعیین شده است اما جزئیاتی درباره این موضوع ارائه نکرد. نخست‌وزیر اسرائيل روز دوشنبه گفت: «گزارش مفصلی از مذاکرات در قاهره دریافت کردم. ما دائما برای دستیابی به اهداف مدنظرمان شامل آزادی همه گروگان‌ها و دستیابی به پیروزی کامل بر حماس، تلاش می‌کنیم.» او در ادامه افزود: «این پیروزی مستلزم ورود به رفح و از بین بردن گردان‌های تروریستی در آنجا است. چنین تصمیمی اتفاق خواهد افتاد و تاریخ مشخصی برای آن وجود دارد.»

هم‌زمان، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که اکنون زمانی مناسب برای توافق بر سر گروگان‌ها است. او در حالی این اظهارات را بیان کرد که مذاکرات در مورد مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی و آتش‌بس در قاهره ادامه دارد؛ مذاکراتی که درباره به نتیجه رسیدن یا نرسیدن آن اخبار متفاوتی وجود دارد.

ویلیام برنز، رئیس سیا، نیز در این گفت‌و‌گوها شرکت دارد. حضور او به نوعی نشان‌دهنده فشار فزاینده ایالات متحده برای به نتیجه رسیدن توافق با حماس است.

یکی از مقام‌های ارشد حماس به خبرگزاری رویترز گفت که پیشنهاد اسرائیل به خواسته‌های حماس نزدیک نیست، اما این گروه طرح ارائه‌شده را بررسی خواهد کرد.

این مقام حماس که نخواست نامش فاش شود، با بیان اینکه پیشرفتی حاصل نشده است، گفت: «در موضع اشغالگر [اسرائیل] هیچ تغییری وجود ندارد و بنابراین، در مذاکرات قاهره هیچ چیز جدیدی وجود ندارد».

در چنین شرایطی، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در سرمقاله مشترکی که در چندین روزنامه منتشر شد، تاکید کردند: «ما درباره عواقب خطرناک حمله اسرائیل به رفح هشدار می‌دهیم.»

‌آن‌ها همچنین گفتند که قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری و آزادی همه گروگان‌های اسیر حماس است، باید «بدون تاخیر بیشتر» و به طور کامل اجرا شود.

این سه رهبر با تاکید بر لزوم افزایش کمک‌‌رسانی به نوار غزه افزودند: «جنگ در غزه و رنج انسانی فاجعه‌باری که ایجاد می‌کند، باید همین‌حالا پایان یابد.»

مصر و اردن که هر دو هم‌مرز با اسرائیل‌اند، بازیگرانی کلیدی در منطقه جنگ‌زده خاورمیانه‌اند و تاکنون تلاش‌ کرده‌اند زمینه دستیابی به آتش‌بس را فراهم کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز پیش از این به بنیامین نتانیاهو هشدار داده بود که هرگونه انتقال اجباری فلسطینی‌ها از رفح در جنوب غزه به معنای ارتکاب «جنایت جنگی» است. مکرون با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل برای مبارزه با حماس در رفح هم مخالف است و اعلام کرده که قصد دارد برای «آتش‌بس فوری و پایدار»، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

بهمن‌ماه گذشته نیز در حالی که ارتش اسرائيل اعلام کرد خود را برای حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه آماده می‌کند، عربستان سعودی در مورد پیامد‌های فاجعه‌بار این عملیات نظامی هشدار داد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست در این زمینه مداخله کند. در آن زمان، بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی اقدام اسرائیل را «نقض مستمر قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه» خوانده و بر ضرورت جلسه فوری شورای امنیت برای بازداشتن اسرائیل از ایجاد یک فاجعه انسانی تاکید کرده بود.

مقام‌های حماس در غزه نیز هشدار داده‌اند که عملیات برنامه‌ریزی‌شده ارتش اسرائیل در رفح می‌تواند به کشته شدن ده‌ها هزار نفر منجر شود.

رفح جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه است؛ منطقه‌ای که از زمان حمله هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. بخش زیادی از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه به رفح پناه برده‌اند. مقام‌های اسرائیلی در آغاز جنگ اسرائيل با حماس در شمال غزه آنجا را منطقه امن خوانده بودند. با این‌ حال، نتانیاهو در ماه‌های گذشته اعلام کرد که رسیدن به هدفش، یعنی نابودی کامل حماس، بدون حمله به رفح ممکن نیست.