دیدار جمعی از اصلاح‌طلبان با علی شمخانی برای عبور از بحران کنونی و «اصلاح حکمرانی»

3

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران می‌گوید که با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار کرده و راهکارهای مختلف از آزادی معترضان تا اصلاح قانون اساسی و تشکیل مجلس موسسان و … را برای عبور از بحران کنونی و «اصلاح حکمرانی» با او در میان گذاشته‌است.

این دیدار صبح یکشنبه ۱۳ آذر به‌همراه جمعی از فعالان سیاسی داخل کشور و به دعوت دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت.

آذر منصوری درباره جزییات این نشست نوشته که او سه راهکار «کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت» را با هدف پر کردن شکاف‌ها میان حاکمیت و مردم ارائه کرده است، از جمله پذیرش خطاها از سوی حکومت و گفت‌وگو با مردم به عنوان نخستین قدم در روند بهبود اوضاع حاکم.

دبیرکل این حزب اصلاح‌طلب خواستار کنترل «بلندگوهایی» شده است که به گفته او «نفرت می‌پراکنند»، نظیر برخی امامان جمعه و روزنامه کیهان، نزدیک‌ به دفتر رهبر جمهوری اسلامی.

خانم منصوری، به گفته خودش، موضوع توقف طرح صیانت و رفع فیلتر از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ، توییتر، تلگرام، فیس‌بوک و کلاب‌هاوس را مطرح کرده است.

او همچنین در نشست امروز خواستار آزادی زندانیان سیاسی و معترضان و توقف صدور احکام اعدام شده و «جمع کردن» لباس شخصی‌ها که «عامل به خشونت کشیده شدن اعتراضات هستند» را ضروری دانسته است. تغییر در ترکیب شورای نگهبان نیز از دیگر مواردی است که خانم منصوری به عنوان «راهکار کوتاه‌مدت» ارائه کرده.

بر اساس یادداشت این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در کانال تلگرامی امتداد منتشر شده، «حذف گشت ارشاد، حل مسئله تحریم‌ها، برگزاری انتخابات آزاد و سالم در سال ۱۴۰۲ و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور»، به عنوان «راهکار دوم و میان‌مدت» به دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد شد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت افزوده که در پایان نیز مسئله اصلاح قانون اساسی و «کاهش عواملی که حقوق ملت را تضعیف می‌کند» به عنوان «راهکار سوم و بلندمدت» با علی شمخانی در میان گذاشته و «تشکیل مجلس موسسان» در این شرایط را راهگشا دانسته است.

خانم منصوری تاکید کرده که چنانچه حکومت با اجرای این راهکارها موافقت کند، حزب اتحاد ملت ایران از این «اصلاحات شجاعانه» حمایت خواهد کرد، بدون این‌که به دنبال «سهمی در قدرت» باشد.

دیدار این فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین «جبهه مشارکت» با علی شمخانی در شرایطی صورت گرفته است که تازه‌ترین دور از اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریور پس از اعلام خبر کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده و به‌رغم سرکوب سنگین معترضان به‌ویژه در مناطق کردنشین ایران و استان سیستان و بلوچستان همچنان ادامه یافته است.

خانم منصوری به نام دیگر فعالان سیاسی حاضر در این جلسه اشاره نکرده است. با این حال، طی روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی‌بر دیدار برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی برای رایزنی درباره رویکرد حکومت در برابر اعتراضات کم‌سابقه کنونی منتشر شده است.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در دومین ماه از اعتراضات سراسری با محوریت شعارهای مربوط به براندازی نظام جمهوری اسلامی، گفته بود که به باور او «براندازی نه ممکن است نه مطلوب».

با وجود این، دیدارهای فعالان اصلاح‌طلب با مقام‌های بلندپایه حکومت در شرایطی صورت می‌گیرد که حدود ۱۰ روز پیش، محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر سابق محمد خاتمی، با اذعان به نادیده انگاشتن خواسته‌های اصلاح‌طلبان از سوی حکومت گفته بود که حتی مکاتبه محمد خاتمی با رهبری جمهوری اسلامی نیز بی‌نتیجه بوده است.

دیدارهای اصلاح‌طلبان با مقام‌های جمهوری اسلامی برای ارائه راهکار به منظور عبور از بحران فراگیر فعلی، با انتقادهای زیادی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی روبرو شده است که خواهان سرنگونی این نظام هستند و اقداماتی از این دست را تنها به منظور «نجات» جمهوری اسلامی و دستیابی به قدرت می‌دانند.