دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا تایید کرد سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود

7

دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا تایید کرد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود و دمای سطح کرهٔ زمین به عبور از حد نصاب حساس ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نزدیک شد.

کوپرنیک، مرکز پژوهشی و دیده‌بانی اقلیمی اتحادیه اروپا، سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه در گزارش خود گفت که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی در سال گذشته میلادی امواج هوای گرم، خشکسالی و آتش‌سوزی طبیعت افزایش یافت و دمای متوسط زمین به ۱.۴۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی رسید که حد نصاب تعیین‌شده برای مهار گرمایش زمین است.

سامانتا بورگس، نایب رئیس مرکز اقلیمی کوپرنیک، همزمان با انتشار این گزارش در یک نشست خبری گفت: «سال ۲۰۲۳ اولین سالی بود که تمامی روزهای آن بیش از یک درجه سانتی‌گراد از دوران ماقبل صنعتی گرم‌تر بود. به احتمال فراوان دمای سال گذشته بالاتر از هر دوران دیگری در ۱۰۰ هزار سال گذشته بود.»

خانم بورگس خاطرنشان کرد که ثبت رکوردهای قابل اتکا در مورد دمای کره زمین به سال ۱۸۵۰ میلادی بازمی‌گردد ولی شواهد غیرمستقیم دمای کره زمین، نظیر لایه‌های درونی تنهٔ درختان و یا رسوبات لایه‌های یخبندان نشان می‌دهند که دمای کره زمین در سال ۲۰۲۳ بالاتر از هر دوران دیگری در ۱۰۰ هزار سال گذشته بوده است.

به گفته کارشناسان این مرکز پژوهشی، دمای سطح کره زمین تقریباً در نیمی از سال گذشته بالاتر از حد نصاب ۱.۵ درجه بود که مرز خطرناک تشدید تغییرات اقلیمی و پایدار شدن پیامدهای فاجعه‌بار آن تلقی می‌شود.