دیوان عالی اسرائیل مصوبه جنجالی دولت نتانیاهو برای کاهش اختیارات این دیوان را ابطال کرد

01

دیوان عالی در خلاصه تصمیم خود تاکید کرده که اکثریت قضات مصوبه دولت را ابطال کرده‌اند زیرا آن به شدت دمکراسی در اسرائیل را زیر سوال می‌برد.

دیوان عالی اسرائیل روز دوشنبه ۱۱ دی یک مصوبه جنجالی دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو که بر اساس آن برخی اختیارات دیوان عالی را لغو می‌کرد و موجب اعتراضات گسترده‌ای شده بود، ابطال کرد.

به موجب این لایحه که ائتلاف دست راستی بنیامین نتانیاهو در ماه ژوئیه امسال تصویب کرد، دیوان عالی اسرائیل از لغو آن دسته از مصوبات کنست و تصمیمات دولت که آن را «نامعقول» تشخیص می‌دهد، منع شده بود.

طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل که دولت نتانیاهو دنبال می‌کرد، بحران بی‌سابقه‌ای را در این کشور به وجود آورد و به اعتراضات گسترده‌ای دامن زد. این اعتراضات پس از جنگ غزه فروکش کرد.

دیوان عالی اسرائیل فقط یکی از بندهای لایحه اصلاحات قضایی دولت این کشور را ابطال کرده است. هشت قاضی از ۱۵ قاضی دیوان به این تصمیم رای مثبت دادند.

دیوان عالی در خلاصه تصمیم خود تاکید کرده که اکثریت قضات مصوبه دولت را ابطال کرده‌اند زیرا آن به شدت دمکراسی در اسرائیل را زیر سوال می‌برد.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که تصمیم روز دوشنبه دیوان عالی بار دیگر سرخط خبرها را در اسرائیل به خود اختصاص داد، این در حالی است که از زمان حمله مرگبار گروه افراطی حماس به جنوب این کشور در روز ۱۵ مهر، اخبار جنگ بر فضای سیاسی اسرائیل حاکم شده بود.

گروه حماس از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

حزب لیکود که آقای نتانیاهو رهبری آن را به عهده دارد از این تصمیم دیوان عالی ابراز تاسف کرده و گفته است که این «برخلاف خواست مردم برای اتحاد است، بویژه در دوران جنگ».