رافائل گروسی برای مذاکره با مقامات ارشد ایران به تهران سفر می‌کند

Screen Shot 2023-03-01 at 6.12.56 PM

دیپلمات‌های غربی و رسانه‌های ایران اعلام کردند که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه ۱۳ اسفند برای مذکره با مقامات ارشد ایران به تهران سفر می‌کند.

خبرگزاری آلمان روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که آقای گروسی با توجه به گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران مذاکراتی با مقامات جمهوری اسلامی درباره بازرسی‌های گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌ای این کشور خواهد داشت.

این منابع می‌گویند که مسائل حل‌نشده پیشین میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه پروژه‌های هسته‌ای تهران در سال‌های گذشته نیز موضوع دیگری است که در دستور کار این مذاکرات قرار دارد.

ساعاتی قبل از این رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تلاش کرده بود گزارش‌ها درباره کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده با درصد بالا در تاسیسات هسته‌ای کشور را کم اهمیت جلوه بدهد.

محمد اسلامی

بیشتر در این باره:

سازمان انرژی اتمی: ذره ۸۴ درصدی اورانیوم غنی‌شده با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود

محمد اسلامی با ادعای این‌که کشف ذره ۸۴ درصدی نتیجه «یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در پروسه بود که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود»، افزود، کارشناسان آژانس «موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از ۶۰ درصد نیست».

به گزارش رسانه‌های ایران، رافائل گروسی روز شنبه در تهران با محمد اسلامی دیدار می‌کند. اما دیپلمات‌های غربی از سوی دیگر می‌گویند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین می‌خواهد با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نیز دیدار کند.

ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که «نوسانات غیرتعمدی در سطح عنی‌سازی احتمالا در ماه نوامبر رخ داده است».

رافائل گروسی نیز در گزارش محرمانه خود به این ادعای مقامات ایرانی اشاره کرده و نوشته است: «ایران به ما اطلاع داده که نوسان‌های غیرعمدی در درصد غنی‌سازی ممکن است در روند انتقالی تنظیم کار دستگاه‌های غنی سازی برای تولید اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ماه نوامبر ۲۰۲۲ و یا هنگام جایگزین کردن سیلندر تزریق اورانیوم روی داده باشد.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات اورانیوم یافت‌شده در ایران با غلظت ۸۳.۷ درصد است و این درجه فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی موردنیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.