روز عزای عمومی در روسیه همزمان با اعلام افزایش تعداد کشته‌شدگان حمله به کنسرت مسکو

2

روسیه به دنبال حمله مسلحانه مرگبار به سالن کنسرت «کروکوس» در نزدیکی مسکو شاهد برگزاری مراسم عزای عمومی بود.

پرچم‌های روسیه روز یکشنبه،‌ پنجم فروردین‌ماه، در سرتاسر کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمد و شهروندان در بناهای یادبود موقت گل گذاشتند. پخش برنامه‌های سرگرمی و تبلیغاتی نیز در تلویزیون لغو شد.

ماشین‌آلات ساختمانی همزمان در حال پاکسازی آواری بودند که از آتش‌سوزی شب حادثه به جا مانده بود.

بخشی از تالار شهر کروکوس در شهر کراسنوگورسک در حومه مسکو. پس از حمله روز جمعه

بیشتر در این باره:

افزایش شمار مجروحان حمله مسکو؛ اوکراین ادعای پوتین را رد کرد

مقامات روسیه با اشاره به این که تعداد کشته‌شدگان این حمله به ۱۳۷ تن افزایش یافته است، می‌گویند اجساد ۶۲ قربانی شناسایی شده که در میان آن‌ها سه کودک نیز دیده می‌شود.

آنها همچنین اعلام کرده‌اند که ۱۵۴ نفر در جریان این حمله زخمی شده‌اند.

این حمله بدترین واقعه «تروریستی» دو دههٔ اخیر این کشور محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۰۴ افراد مسلح بیش از هزار گروگان را در مدرسه‌ای در شهر بسلان در جنوب غرب این کشور به گروگان گرفتند و در نهایت ۳۳۳ نفر از گروگان‌ها کشته شدند که نیمی از آن‌ها کودک بودند.

پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان،‌ نیز برای قربانیان این حمله که او آن را «حملهٔ تروریستی بزدلانه» خواند، دعا کرد.

او پس از سخنرانی در میدان سنت‌پیتر در واتیکان دعا کرد که خداوند «خانواده‌های قربانیان را تسلیت دهد و قلب‌های کسانی را که سازماندهی و اجرای این اقدامات غیرانسانی را برعهده داشتند»، تغییر دهد.

روسیه ۱۱ نفر از جمله چهار فرد مهاجم را در ارتباط با این حادثه بازداشت کرده است. وزارت کشور روسیه نیز اعلام کرده که چهار مهاجم از شهروندان روسیه نیستند.

در همین زمینه چند حملهٔ «بیگانه‌هراسانه» که مهاجران آسیای مرکزی را هدف قرار داده‌اند، در نقاط مختلف روسیه گزارش شده است.

سفارت تاجیکستان در مسکو نیز به شهروندان این کشور هشدار داده تا به دلیل خشونت‌های تلافی‌جویانهٔ احتمالی در خانه بمانند.

این هشدار پس از آن صادر شده که گزارش شده است عاملان حمله به سالن کنسرت اهل تاجیکستان بوده‌اند.

جامعهٔ مسلمانان روسیه نیز روز یکشنبه، پنجم فروردین‌ماه، اعلام کرد که مدال خود را به اسلام خلیلوف، کارگر ۱۵ سالهٔ رختکن تالار «کروکوس»، اعطا می‌کند که طبق گزارش‌ها عکس‌العمل سریع او افراد زیادی را از خطر نجات داد.

آقای خلیلوف که خانوادهٔ او از قرقیزستان به روسیه مهاجرت کرده‌اند، با شروع تیراندازی موفق به باز کردن خروجی‌های اضطراری شد و به افراد زیادی کمک کرد که از این مسیرها خارج شوند و جان آنها را نجات داد.

«مورگنشترن»، رَپِر سرشناس، نیز در این زمینه اعلام کرده که یک میلیون روبل (۱۱هزار دلار) برای خانوادهٔ این نوجوان ارسال کرده است.

گروه افراطی «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است که در آن چهار مرد مسلح به تالار «کروکوس» حمله و به سوی مردمی که منتظر شروع کنسرت بودند تیراندازی کردند.

خبرگزاری اعماق که با داعش در ارتباط است، دو روز پیش عکسی از چهار مرد منتشر کرد و مدعی شد که مهاجمان این حملهٔ مرگبار هستند.

روزنامه‌نگاران تحقیقی روس گفته‌اند که لباس این مردان با لباس مردانی که در فیلم‌های مأموران روسیه بازداشت و بازجویی شده‌اند، مطابقت دارد.

اعماق روز جمعه همچنین ویدئویی را منتشر کرد که ظاهراً توسط یکی از مهاجمان در جریان حمله ضبط کرده بود و در آن مهاجمان در حالی که شعارهای اسلامی سر می‌دهند با سلاح خودکار به مردم تیراندازی می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با «حمله تروریستی خونین و وحشیانه» توصیف کردن این واقعه بدون اشاره به داعش مدعی دخالت اوکراین در این حمله شد. ادعایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و دیگر مقامات به شدت آن را رد کرده‌اند.