روز قدس و «اشغالگر خوب یا بد»؛ انتقاد مخالفان از رفتار دوگانه جمهوری اسلامی

6

امروز مراسم راهپیمایی«روز قدس» در تهران و شهرهای مختلف ایران در حالی برگزار شد که مقام‌های لشکری و کشوری باردیگر بر نابودی اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین تاکید کردند و مخالفان و منتقدان حکومت نیز با یادآوری سرکوب معترضان در ماه‌های اخیر، از سیاست جمهوری اسلامی در «محو اسرائیل» و برخورد سرکوبگرانه با معترضان در ایران انتقاد کردند.

در راهپیمایی امروز نیروهای نظامی از جمله نیروهایی که نقاب به چشم و سنگ در دست داشتند، نیز حضور داشتند؛ و در حالی که در دست شماری از راهپیمایان پرچم حزب‌الله لبنان حمل می‌شد، تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل و آمریکا را به آتش کشیده شد.

همزمان با مراسم دولتی «روز قدس» صدای منتقدان سیاست‌های ضد اسرائیلی در ایران بیش از گذشته بلند بود و کسانی مانند مهدی نصیری، پژوهشگر دینی با اشاره به اتفاقات اخیر در اسرائیل و عقب نشینی بنیامین نتانیاهو در مقابل مخالفان، از مقام‌های حکومت خواست «درس دموکراسی و مردم سالاری» را از همین کشور بیاموزند و نوشت: « چه ایرادی دارد کشوری مدعی اسلامیت از کشوری صهیونیست و یهودی درس بیاموزد. مگر اخیرا درس سیاسی مهمی از چینی های ملحد و بی خدا نگرفت؟»

آقای نصیری در کانال تلگرامی‌اش در یادداشتی با عنوان «اشغالگر بد، اشغالگر خوب»، نوشت ستیز با موجودیت اسرائیل «هیچ توفیق قابل اعتنایی» برای جمهوری اسلامی نداشته ودر عوض صدها میلیارد دلار هزینه روی دست ملت ایران گذاشته است

مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان با اشاره به حملات مکرر اسراییل به پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه و تحقیر ایران در ماجرای سرقت اسناد هسته‌ای و ترور دانشمندان هسته ای توسط موساد، حمایت از تهاجم روسیه به اوکراین، تجدید روابط با عربستان و توقف ارسال اسلحه برای حوثی‌های یمن، می‌نویسد در سیاست خارجی و مساله اسرائیل «پای ارزشهای دینی و شرعی و نیز منافع ملی در میان نیست».

آقای نصیری در این یادداشت انتقادی، با طعنه و استفاده از ادبیات آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «هرگاه حفظ قدرت اقتضا کند، همه شعارهای پرطمطراق و جوان انقلابی گول زن، به کناری نهاده شده و جام زهر چون جامی عسل سرکشیده می‌شود تا بساط قدرتی که به کام فقیهان و سرداران و کارگزاران بر سر قدرت و آقازادگان رانت خوار آنان بسیار خوش و شیرین آمده است جمع نشود».

همچنین امروز مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه خطاب به حکومت گفت «به فکر نابودی دیگران نباشید، پیامبر با یهودی‌ها صلح کرد و همه باید در فکر صلح باشند».

دفتر مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، روحانی سنی و امام جمعه شهر راسک نیز در توییتی روز قدس را «نمایشی» خواند و خواستار تحریم این روز از سوی مردم و علما شد..

آقای نقشبندی در متنی که در توییتر و اینستاگرام او منتشر شده است آمده: «جمعه های بلوچستان خونین تر از قدس است،‌ حنای فریب و شعارهای ریاکارانه شما رنگ باخته است،‌ مردم ما قدس و اسرائیل واقعی را شناخته اند،‌ به زاهدان بیایید تا در روزهای جمعه گلگون کفنان قدسی در برابر چماق بدستان اسرائیلی را با چشم سر مشاهده کنید،‌ علمای مردمی را در راهپیمایی نمایشی قدس نمی‌بینید».

روز قدس و مقابله با مخالفان حجاب اجباری از فردا

روز قدس

منبع تصویر، ISNA

توضیح تصویر، رسانه‌های ایران همچون مراسم‌های حکومتی در سال‌های گذشته تصاویری از زنان «شل حجاب» یا بدون حجاب را منتشر کردند که براساس اطلاعیه پلیس قرار است از فردا با آینها برخورد شود

فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه راهپیمایی «روز قدس» یکبار دیگر برای مخالفان حجاب اجباری خط و نشان کشید و همانطور که قبلا نیز گفته بود تاکید کرد «طرح عفاف و حجاب از فردا آغاز می‌شود و مطمئن باشید که دوربین‌ها هیچ خطایی نخواهند داشت».

هشدارهای احمدرضا رادان در حالی تکرار شده که در شبکه‌های اجتماعی به مقام‌های جمهوری اسلامی کنایه زده می‌شود که این طرح مخصوصا از فردا آغاز شده تا اگر امروز افرادی بدون حجاب یا «شل حجاب» در راهپیمایی حاضر شوند، عیب و ایرادی نداشته باشد.

کاربران با اشاره به سخنان هفته گذشته علی خامنه‌ای، رهبر ایران، که گفته بود کشف حجاب «حرام سیاسی و شرعی» است، نوشتند در مناسبت‌های حکومتی، حرام سیاسی به حلال سیاسی تبدیلی می‌شود.

خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا امروز عکس‌هایی منتشر کردند که زنان به قول آقای خامنه‌ای «ضعیف‌الحجاب» بودند.

حسین دهباشی، فعال رسانه امروز در توئیتر نوشت «امروز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ و آخرین روز مدارای پلیس جمهوری اسلامی با زُلف‌های زیبای دخترکان است که کاملا تصادفی مقارن شده با راهپیمایی روز قدس و نیاز به تصویرپراکنی از حامیان بی‌حجاب حکومت!

از سطل آب تا شک و تردید درباره محو اسرائیل

روز قدس

منبع تصویر، ABEDIN TAHERKENAREH/EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر، در مراسم روز قدس نیروهای نظامی با صورت‌های پوشیده رژه رفتند

از روزی که آیت‌الله خمینی در مرداد ماه سال ۵۸ جمعه آخر ماه رمضان را «روز قدس» نامید و اعلام کرد « اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد»، حدود ۴۴ سال می‌گذرد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهریورماه سال ۶۱ جمله معروفی را نیز به زبان آورد که «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

با گذشته چهار دهه از این گفته آیت‌الله خمینی، محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگویی در سایت جماران، وابسته به دفتر بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت «من قدری تردید دارم که امام گفته باشند اسرائیل باید از بین برود».

آقای باهنر در این مصاحبه تاکید کرده بود که «در شورای دفاع بحث شد که این، موضع نظام جمهوری اسلامی باشد یا نه؟ که حضرت امام فرمودند بگویید نه، آن طلبه گفته است».

شاید براساس همین گفته آقای باهنر باشد که بخشی از حاکمیت از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، از روسای پیشین قوای مجریه و مقننه در ایران در تلاش بودند تا «تابوی» مذاکره با آمریکا را بشکنند و حتی در زمان حیات آقای خمینی در سال ۶۷ با تشکیل دولت فلسطین در کنار اسرائیل موافق بودند.

با جانشینی آیت‌الله خامنه‌ای و انتخاب او به عنوان رهبر، سیاست خصمانه جمهوری اسلامی علیه اسرائیل شدت گرفت و با روی کارآمدن محمود احمدی‌نژاد در پاستور، موضوع «نابودی اسرائیل» میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری تشدید شد.

اظهارات وقت و بی‌وقت آقای احمدی‌نژاد درباره اسرائیل بازتاب‌های جهانی را به دنبال داشت تا جایی که او خواهان انتقال اسرائیل به خاک یکی از کشورهای حامی از جمله اروپای، آمریکا، کانادا و آلاسکا شد و خطاب دولت‌های حامی اسرائیل گفته بود «اگر شما چنین کاری را انجام دهید (انتقال اسرائیل به کشوری دیگر)، ملت ایران حتی یک تظاهرات هم در روز قدس راه نخواهد انداخت و هیچ شعاری علیه شما و این رژیم غاصب صهیونیستی، نخواهد داد».

با پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و روی کار آمدن حسن روحانی و امضای توافق برجام در تیرماه سال ۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای در شهریورماه همان سال اعلام کرد که «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید».

عدد ۲۵ سال از اینجا مطرح شده بود که برجام برای ۲۵ سال امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

علیرضا مکرمی، فعال رسانه و مدیر مسئول وب سایت «بهار گیلان» امروز در توئیتر نوشت اگر مدیریت علمی جایگاهی در انقلاب داشت «بعد از۴۰سال وعده خیالی نابودی اسرائیل، به ۲۵سال بعدتر محول نمی‌شد».

آقای مکرمی می‌پرسد اگر اسرائیل نابود شود«عدالت و رفاه خواهیم داشت!؟ از شر مناصب مادام العمر خلاص خواهیم شد؟ مردم تصمیم گیرنده خواهند شد؟ گردش نخبگان رخ خواهد داد؟ اخلاق مداری بجای ولایت مداری خواهد نشست؟».