روز ۱۵۰ جنگ؛ تلاش برای کمک بیشتر به غزه و روایت جو بایدن از دیدار با مقام‌های اسرائیل

6

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به این که کمک‌های ارسالی به غزه به هیچ وجه کافی و سریع نیست، خواهان گسترش کمک‌ها به مردم این باریکه از راه «هوا، دریا و زمین» شد.

جو بایدن روز دوشنبه ۱۴ اسفند در حساب کاربری شبکه ایکس (توئیتر سابق) گفت که دولت او همچنان به سختی تلاش می‌کند تا کامیون‌های امدادی بیشتری به غزه برسد.

او نوشت هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.

آمریکا روز شنبه در اقدامی نادر در قبال غزه، بسته‌های کمک غذایی و امدادی را با یاری نیروی هوایی اردن از آسمان غزه به میان مردم نیازمند پرتاب کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر که دوشنبه منتشر شد، بخشی از مکالمات خود با کابینه جنگ اسرائیل را افشا کرد.

آقای بایدن گفت وقتی از اسرائیل خواست در عملیات جنگی در غزه با دقت بیشتری عمل کند، مقامات اسرائیلی به او پاسخ دادند که آمریکا «در جنگ جهانی دوم آلمان را با خاک یکسان کرد».

جو بایدن افزود در واکنش به این اظهارات مقامات اسرائیل، به آن‌ها گفته است دقیقا به همین دلیل آمریکا با سازمان ملل متحد و تمام قوانینی که برای جلوگیری از تکرار چنان وضعیتی تعیین شد، همراهی نشان داد.

رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت که او از وجود فشار سنگین افکار عمومی اسرائیل به دولت این کشور برای شدت عمل علیه حماس آگاه است اما این رویکرد «الزاما درست نیست».

جو بایدن ابراز امیدواری کرد که به زودی «شاهد کاهش قابل توجه استفاده از زور» در جنگ غزه خواهیم بود.

آقای بایدن همچنین گفت که می‌توان در ازای عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان سعودی، اسرائیلی‌ها را به موافقت با تشکیل کشور فلسطین متقاعد کرد.

او گفت پیشنهاد عادی‌سازی رابطه با عربستان چنان در میان رهبران اسرائیل محبوبیت دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز چاره‌ای جز پذیرش آن نداشته باشد.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز که قرار است روز دوشنبه در کاخ سفید با بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ اسرائیل، دیدار کند، یکشنبه شب با اشاره به «فاجعه انسانی» و «رنج بزرگ مردم در غزه» برقراری آتش‎‌بس را یک امر الزامی نامید و گفت دست‎‌کم شش هفته باید عملیات جنگی متوقف شود.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت «مردم غزه از گرسنگی جان می‌دهند و شرایط غیر انسانی است» و اسرائیل باید «بی هیچ بهانه‌ای کمک به غیرنظامیان را سرعت بخشد.

خانم هریس در سخنرانی در ایالت آلاباما همچنین گفت حماس باید توافق ارائه شده را بپذیرد و امکان دهد گروگان‌های اسرائیلی به آغوش خانواده خود بازگردند.