روسیه شهرهای اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین را به شدت گلوله‌باران کرد

Screen Shot 2022-08-28 at 10.22.47 AM

مقامات اوکراین می‌گویند روسیه شهرهای اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در مسیر رود دنیپِر را با استفاده از توپخانه به‌شدت گلوله‌باران کرد.

حملات توپخانه‌ای روسیه در شامگاه شنبه پنجم شهریور، موجب نگرانی شدید ساکنان منطقه از احتمال تشعشات هسته‌ای شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز یکشنبه مدعی شد که نیروهای اوکراینی ظرف ۲۴ ساعت گذشته حملات به نیروگاه را افزایش داده‌اند.

هر دو کشور طی چند هفته گذشته همدیگر را به هدف قرار دادن نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، متهم کرده‌اند؛ موضوعی که به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد احتمال وقوع یک فاجعه هسته‌ای دامن زده است.

شرکت انرژی اتمی اوکراین، اِنِرگو اتم، می‌گوید اطلاعات تازه‌ای از حمله به اطراف نیروگاه دریافت نکرده است.

روسیه سه روز پیش در پی آتش‌سوزی ناشی از گلوله‌باران محل، اتصال دو رآکتور آن به شبکه برق اوکراین را برای مدتی قطع کرد؛ اقدامی که با هشدار مقامات کی‌یف و غرب نسبت به احتمال تشعشعات هسته‌ای مواجه شد.

اوکراین قبلا نیز روسیه را به دسیسه‌چینی برای سرقت برق از این نیروگاه متهم کرده بود.

نمایی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است

روسیه: ممکن است نیروگاه زاپوریژیا را تعطیل کنیم؛ اوکراین می‌گوید این اقدام فاجعه‌بار است

این نیروگاه در ماه مارس و اوایل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین توسط نیروهای روسیه اشغال شد، اما با نظارت پرسنل اوکراینی فعالیت می‌کند.

اولکساندر استاروخ فرماندار این منطقه روز یکشنبه در صفحه تلگرام خود نوشت که ارتش روسیه ساختمان‌های مسکونی شهر زاپوریژیا و اوریخیو را بمباران کرده‌ است.

او روز شنبه نیز در شبکه تلویزیونی اوکراین به شهروندان توصیه کرد که در صورت تشعشعات هسته‌ای از «یُد»، استفاده کنند.

ارتش اوکراین از بمباران ۹ شهر دیگر این کشور در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط نیروهای روسیه در آن سوی رود دنیپِر خبر داده است.

خبرگزاری «ریا» روسیه نیز از قول مقامات دفاعی این کشور گزارش داده است که نیروهای روسیه یک محل تعمیر هلی‌کوپتر در اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که نیروهای اوکراینی در دو حمله توپخانه‌ای جداگانه، مجموعا ۹ توپ به اطراف نیروگاه شلیک کرده‌اند.

ایگور کوناشینکوف در ادامه گفت هم‌اکنون پرسنل فنی به‌صورت تمام‌وقت در حال نظارت بر شرایط فنی نیروگاه برای اطمینان از فعالیت آن هستند و تشعشعات هسته‌ای در اطراف نیروگاه در شرایط عادی است.

دولت کی‌یف و سازمان ملل از روسیه خواسته‌اند که نیروهای نظامی خود را از نیروگاه و مناطق اطراف آن خارج کنند.

در این میان، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید روسیه این نیروگاه را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده و با به خطر انداختن کل اروپا، بازار بده و بستان خود را گرم کرده است.

دیمیتری کوبلا روز یکشنبه با انتشار توئیتی در ادامه گفت باید نظامیان روسی از نیروگاه خارج شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌گوید منتظر مجوز روسیه برای بازدید بازررسان آژانس از این نیروگاه است. رئیس آژانس روز گذشته گفته بود باید زمان بازدید از نیروگاه «بسیار بسیار نزدیک» باشد.

ارتش اوکراین همچنین اعلام کرده که تلاش نیروهای روسیه برای پیشروی در مناطق شرقی کشور را دفع کرده است.

این بیانیه می‌گوید بعد از اشغال شهرهای سیویرودونتسک و لیسیچانسک در دو هفته گذشته، ارتش روسیه تلاش داشت که با تسخیر شهر استراتژیک باخموت، کنترل کل منطقه دونباس را در دست گیرد که موفق نشد.

مقامات محلی همچنین از بمباران گسترده دو شهر کراماتورسک و اسلوفیانسک توسط نیروهای روسیه در منطقه دونتسک خبر داده‌اند.