رویترز: ایران از فرصت امدادرسانی در زلزله سوریه برای ارسال تسلیحات استفاده کرده

000

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از ۹ منبع ایرانی، سوری و اسرائیلی نوشت ایران از فرصت امدادرسانی در جریان زلزله سوریه برای ارسال تسلیحات نظامی به این کشور استفاده کرده است.

یک مبنع به رویترز گفت ایران عمدتا برای تقویت دفاع نظامی خود در برابر حملات هوایی اسرائیل و همچنین تجهیز بشار اسد دست به این اقدام زده است.

به گفته این منابع در طول هفت هفته پس از زلزله شمال سوریه و ترکیه، صدها پرواز از ایران در فرودگاه های حلب، دمشق و لاذقیه سوریه فرود آمدند.

رویترز گزارش داده که تجهیزات پیشرفته ارتباطی و باتری‌های راداری و قطعات یدکی مورد نیاز برای توسعه پدافند دفاع هوایی سوریه از جمله تجهیزات ارسال شده است.

رویترز نوشته برای تایید صحت این اطلاعات با مقامات اطلاعاتی غربی، منابع نزدیک به رهبری حکومت ایران و اسرائیل و یک فراری ارتش سوریه و همچنین یک افسر سوری در حال خدمت صحبت کرده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک اما این ادعاها را رد کرده است. دولت سوریه نیز در این باره اظهار نظری نکرد.

بنابر گزارش رویترز اسرائیل خیلی زود از ارسال این تجهیزات آگاه شد و به اقدامات تهاجمی روی آورد.

در زلزله ششم فوریه در شمال سوریه و ترکیه، شش هزار نفر جان باختند.

یوسی کوپرواسر، کارشناس امنیتی، رئیس پیشین پژوهش در ارتش اسرائیل و همچنین مدیر کل سابق وزارت امور استراتژیک به رویترز گفت اطلاعات اسرائیل از این محموله‌ها در حدی دقیق بود که ارتش این کشور کاملا می‌دانست کدام کامیون را هدف قرار دهد.

یک مقام نظامی اسرائیل هم تایید کرد که اسرائیل از انتقال‌‌ تجهیزات ایرانی تحت پوشش محموله‌های کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوری خبر داشت و این محموله به شکل قطعات منتقل می‌شدند.

گفته می‌شود این تجهیزات عمدتا به فرودگاه شمال حلب منتقل شده بود. رویترز به نقل از یک مقام دفاع اسرائیل که نخواسته نامش فاش شود، گزارش کرده که یگان ۱۸۰۰۰ لشکر سوری نیروهای قدس که  شاخه جاسوسی و شبه‌نظامی سپاه پاسداران ایران به رهبری حسن مهدوی است، سازماندهی شد.

همچنین به گفته این مقام، انتقال زمینی این تجهیزات را یگان ترابری ۱۹۰ سپاه قدس به رهبری بهانم شهریری بر عهده داشت. سپاه پاسداران در این باره اظهار نظری نکرده است.

در هفته‌های گذشته حملات اسرائیل به سوریه شدت گرفته و شماری از نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان هوادار این کشور کشته شدند.

عبد الجبار العکیدی، از فرماندهان پیشین ارتش سوریه گفته در این حملات فرماندهان گروه‌های شبه‌‌نظامی و همچنین محموله‌های تراشه‌های الکترونیکی مرتبط با تسلیحات نظامی هدف قرار گرفتند.

منابع اطلاعاتی غربی هم گفته‌اند ساعاتی پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی که گفته می‌شد به بهانه کمک‌رسانی، تسلیحات نظامی را منتقل می‌کردند، باند فرودگاه حلب هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت.

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اولین مقام خارجی بود که حتی چند روز قبل از ورود اسد به منطقه زلزله‌زده سوریه رفت.

در صورت وقوع فجایع انسانی، هواپیماهای امدادرسانی سازمان ملل می‌توانند از مقامات محلی اجازه ورود بگیرند و کالاهای بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

در جریان زلزله اخیر نیز مقامات سوری به پروازهای مستقیم از مبداء روسیه و ایران اجازه فرود دادند.

به گزارش رویترز، یک منبع که به حکومت ایران نزدیک است نیز به این خبرگزاری گفت «زلزله فاجعه غم انگیزی بود، اما کمک کرد تا به دولت سوریه در مبارزه با دشمنانشان کمک کنیم. محموله‌های سلاح فورا به سوریه ارسال شد.»

منابع امنیتی غربی نوشته‌اند «اسرائیل اوایل ماه قبل میلادی هم یک ایستگاه رادار و احتمالا بزرگترین سایت نظامی ایران و حزب‌الله لبنان» را هدف قرار داد.

با این حال این منابع می‌گویند میزان انتقال به حدی بود که حتی تجهیزاتی که قبلا آسیب دیده و از بین رفته بود هم جایگزین شده است.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ صدها بار نقاطی از سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده است. سربازان ارتش سوریه، نیروهای تحت حمایت ایران و نیروهای حزب‌الله لبنان اهداف حملات اسرائیل هستند.

مقامات اسرائیل در هفته‌های اخیر نیز از اظهار نظر درباره حملات‌ به سوریه خودداری کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بدون اشاره به مکان یا حمله خاصی، اخیرا در نشستی در کابینه گفت که اسرائیل در خارج از مرزهای خود از «حکومت‌های پشتیبان تروریسم بهای سنگینی می‌گیرد».

اسرائیل معمولا در مورد عملیاتی از این دست اظهار نظر نمی‌کند اما بارها هشدار داده است که اجازه نخواهد داد حکومت ایران، که اسرائیل را دشمن اصلی می‌داند، در سوریه جای پای نظامی به دست آورد.

ایران در جنگ داخلی سوریه از بشار اسد حمایت کرد. اسرائیل گفته است حضور نظامی ایران در سوریه را تهدیدی استراتژیک برای خود می‌داند و آن را خط قرمز خود عنوان کرده است.

ایران می‌گوید به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور یافته و در سال‌های گذشته نیروهایش صرفا برای مشاوره نظامی در این کشور حضور داشته‌اند. ایران نیروهای خود در منطقه را «مدافعان حرم» می‌خواند.