شاهزاده رضا پهلوی: چهارم آبان چله انقلاب ملی ایران است

Screen Shot 2022-10-20 at 11.53.37 AM

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتری خود با اشاره به چهلم ژینا (مهسا) امینی، چهارشنبه چهارم آبان را چله انقلاب ملی ایران نام نهاد.

او در این توییت، روز چهارشنبه را «چهلم قتل ظالمانه دختری جوان که در خاک خود غریبانه کشته شد و اینک نامش رمز انقلاب ما است: ژینا امینی، دختر ایران» توصیف کرد. شاهزاده رضا پهلوی همچنین چهارم آبان را حاوی یک بعد شخصی ارزیابی کرد و نوشت:‌ «چهام آبان برای من معنای دیگری هم دارد: زادروز پدرم که پس از رنج فراوان، در خاک غربی و با اندوهی عمیق به خاک سپرده شد.»

او در این بیانیه پیروزی بر «ستم دیکتاتوری مذهبی» را آرزو کرد؛ که در روز پیروی، زنان و دختران ایران با امنیت و آزادی زندگی کنند و در کشور خود غریب نباشند. او پیش از این در سخنرانی پنجشنبه ۲۸ مهرماه با عنوان «قدرت مردم متحد» تاکید کردند که «ملت متحد در سراسر ایران» همه پشت و پناه یکدیگرند و ایرانیان با تمام تنوعات تباری، زبانی، جنسیتی، عقیدتی و آییتی، ملتی یکچارچه‌اند. شاهزاده رضا پهلوی همچنین هشدار داده بود که هر کس به هر شکلی در صفوف متحد مردم نفاق بیفکند، خواسته یا ناخواسته به این «رژیم خون ریز و متوحش» کمک کرده است.

در آستانه چهلمین روز قتل مهسا امینی در گشت ارشاد، فراخوان‌های فراوانی برای تجمع و راهپیمایی روز چهارشنبه در سراسر ایران منتشر شده است. با این حال استانداری کردستان روز سه شنبه به بهانه «مقابله با بیمارهای تنفسی و آنفلوآنزا» همه مدارس و دانشگاه‌های استان کردستان را برای روز چهارشنبه تعطیل اعلام کرد تا مانع تجمع دانش‌آموزان و دانشجویان شود.

مردم در سراسر ایران در حالی برای مراسم چهلمین روز قتل مهسا امینی آماده می شوند که خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از خانواده مهسا امینی اعلام کرد که روز چهلم مهسا امینی مراسمی برگزار نخواهد شد.

با این حال به نوشته خبرنگار رادیو زمانه، خانواده مهسا امینی انتشار هر‌گونه بیانیه‌ای را تکذیب کرده‌اند. تلاش رژیم جمهوری اسلامی برای تعطیلی شهرهای کردنشین ایران و فشار بر خانواده مهسا امینی ناشی از گستردگی فراخوان‌های اعتراضی برای روز چهارشنبه است و حاکمیت می‌کوشد از برگزاری تجمعات اعتراضی در کردستان جلوگیری کند.

شهرهای کردنشین استان کردستان در چهل روز گذشته به‌طور مستمر صحنه اعتراضات، اعتصابات و مقاومت مردم در برابر سرکوبگران رژیم جمهوری اسلامی بوده است.