شعارنویسی بر دیوار سفارتخانه‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران؛ «همبستگی اروپایی‌ها»

Screen Shot 2023-01-15 at 9.31.14 PM

شعارنویسی بر دیوار سفارتخانه‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران؛ «همبستگی اروپایی‌ها»

سفرای بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران به نشانه همبستگی این کشورها با یکدیگر از دیوارهای شعارنویسی‌شده سفارتخانه‌های خود بازدید کردند.

سایمون شرکلیف، سفیر سفیر بریتانیا در تهران شامگاه یکشنبه ۲۵ دی، تصاویری از این بازدید را که به همراه نیکولا رُش و هانس-اودو موتسِل، سفرای فرانسه و آلمان گرفته است در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرد.

این تصاویر شعارهای متعددی را نشان می‌دهد که علیه بریتانیا، فرانسه و آلمان بر دیوارهای سفارتخانه‌های این کشورها در تهران نوشته شده است.

آقای شرکلیف در این توییت نوشت، «همبستگی اروپا» و تصویر پرچم کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان را همراه آن منتشر کرد.

روابط این سه قدرت اروپایی با ایران طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر به خاطر مسائل متعددی از جمله برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات در ایران و اعدام شماری از معترضات بسیار پرتنش بوده است. آخرین مورد تنش نیز اعدام علیرضا اکبری، مقام پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی و شهروند دوتابعیتی ایرانی – بریتانیایی است که به جاسوسی برای بریتانیا متهم شده بود.

بریتانیا در واکنش به این رخداد سفیر خود را برای مشورت به‌طور موقت فراخواند و دادستان کل ایران را تحریم کرد. فرانسه و آلمان نیز همسو با بریتانیا این اقدام جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کردند.

اواخر آذر ماه هم شماری از حامیان جمهوری اسلامی بر دیوار سفارت بریتانیا در تهران شعارنویسی کرده بودند که این شعارها را تعدادی از سفرای کشورهای خارجی به همراه برخی شهروندان ایرانی پاک کردند و آقای شرکلیف در توییتی از آنها تشکر کرد.