عتراض به اعدام‌ها؛ «بچه‌های ایران: نگذارید ما را بکشند»

11

موج جدیدی از اعدام‌ها در ایران آغاز شده که با واکنش‌های اعتراضی فراوان در داخل کشور و خارج روبرو شده است. ایران در سال‌های اخیر همواره در کنار کشورهایی مانند چین و عربستان بیشترین آمار اعدام جهان را دارد و در سال ۲۰۲۲ میلادی (یازدهم دی ۱۴۰۰ تا دهم دی ۱۴۰۱) دستکم ۵۷۶ نفر را اعدام کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل که آمار بالا را منتشر کرده می‌گوید: «به دنبال افزایش موارد اعدام در ایران و مصر و عربستان در ماه‌های اخیر، اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است.»

از ۵۷۶ اعدام شده در سال گذشته میلادی در ایران، ۲۷۹ نفر محکوم به قصاص، ۲۵۵ نفر در جرایم مرتبط با مواد مخدر، ۲۱ نفر متهم به تجاوز جنسی و ۱۸ نفر با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌ بودند.

موج اعدام‌ها در سال جدید میلادی هم ادامه یافت که از جمله می‌توان به اعدام‌های اخیر به اتهام بی‌دینی و اعدام فعال سیاسی عرب، حبیب اسیود اشاره کرد، و در کنار آنها اعدام ۲۲ بلوچ در کمتر از یک هفته. اعدام‌هایی که فریبا بلوچ، فعال حقوق بشر، با «انتقام جویی بی‌رحمانه» توصیف کردن آنها می‌گوید: «امیدوارم این اعدام‌ها برای مردم فقط یک عدد نباشد. این‌ها جان عزیزان ما است.»