عراق در واکنش به برخی گزارش‌ها: نه تنها خاک خود را به ایران واگذار نکردیم، ۵۰۰ متر هم پس گرفتیم

9

وزارت حمل‌ونقل عراق گزارش‌ها درباره واگذاری ۱۶ کیلومتر از خاک این کشور به ایران در چارچوب توافق برای ساخت خط آهن شلمچه- بصره را تکذیب کرد.

در بیانیه این وزارتخانه که روز جمعه ۱۳ مرداد منتشر شد، آمده که نه تنها هیچ خاکی به ایران واگذار نکردیم بلکه در چارچوب توافق ساخت راه‌آهن شلمچه-‌بصره، ۵۰۰ متر از خاک عراق را نیز از طرف ایرانی پس گرفته‌ایم.

رسانه‌های دو کشور روز ۲۲ خرداد از توافق بغداد و تهران برای مین‌روبی ۱۶ کیلومتر از اراضی عراق در راستای ساخت راه‌آهن خبر داده بودند و خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز گزارشی پیرامون این موضوع منتشر کرده بود اما در آن اشاره‌ای به ادعای واگذاری ۵۰۰ متر از خاک تحت کنترل ایران به عراق نکرده بود.

وزارت حمل‌ونقل عراق در ادامه بیانیه خود انتشار گزارش‌هایی در مورد واگذاری خاک این کشور به ایران را «هیاهوی رسانه‌ای» توصیف کرده و گفته است: بر اساس توافق، طرف ایرانی ۱۶ کیلومتر از خاک عراق را مین‌زدایی می‌کند: «تمامی زمین‌های مورد استفاده برای توسعه این خط ریلی که نقطه شروع آن از مرز ایران است، متعلق به عراق بوده و وزارت راه عراق ۵۰۰ متر زمینی که در اختیار طرف ایرانی بود را نیز بازپس گرفته است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز به این ادعای عراق واکنش نشان نداده‌اند.

بیانیه وزارت حمل‌ونقل عراق به جزئیات این توافق اشاره کرده و گفته است که ساخت ریل و ایستگاه‌های راه‌آهن بر عهده طرف عراقی است و در مقابل، ایران مسئولیت ساخت یک پل بر روی شط العرب (اروندرود) و مین زدایی ۱۶ کیلومتر از خاک عراق را بر عهده گرفته است و هیچ توافقی برای واگذاری خاک عراق به ایران، بین دو کشور صورت نگرفته است.

خبرگزاری ایسنا اخیرا با اشاره به تاخیر ۲۰ ساله در این پروژه گفته بود که یکی از عوامل این تاخیر «عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز» بوده، اما در ادامه تصریح کرده که در هفته‌های گذشته «اراضی موردنظر برای ساخت خط راه‌آهن شلمچه- بصره به‌منظور مین‌روبی در اختیار ایران قرار گرفته است».

پروژه خط آهن شلمچه- بصره به طول ۳۲ کیلومتر قرار است تا پایان امسال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارش خود، توسعه خط آهن شلمچه- بصره را به‌دلیل اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و از آن سو، به خاک سوریه از طریق منطقه بوکمال، «اتفاقی بزرگ در زمینه توزیع بار و مسافر در بین سه کشور» عنوان کرده بود، اما مقامات عراقی معتقدند که کاربرد این خط آهن منحصر به جابجایی زائران است.

پیش‌تر هم ادعاهایی مبنی بر واگذاری بخشی از خاک عراق به کویت در نزدیکی پایگاه‌ ام القصر، نارضایتی و خشم افکار عمومی در عراق را بر انگیخت؛ موضوعی که دولت وقت عراق نیز آن را تکذیب کرده بودa