فون درلاین: اروپا در کمک‌رسانی دریایی به غزه، آمریکا را همراهی خواهد کرد

4

رئیس کمیسیون اروپا با اعلام آمادگی یک کشتی برای ترک قبرس به سوی نوار غزه گفت این یک آزمون برای بررسی این مسیر دریایی است و اروپا آماده پیوستن به آمریکا برای گسترش کمک رسانی به مردم غزه است.

اما وزیر خارجه بریتانیا برپایی اسکله موقت در ساحل غزه را «زمان‌بر» نامید و خواهان موافقت اسرائیل با استفاده از بندر اسرائیلی اشدود برای افزایش کمک‌رسانی به مردم غزه شد.

ورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، که به قبرس سفر کرده است، روز جمعه ۱۸ اسفند در نشست خبری مشترک با نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس، گفت به گشایش کریدور دریایی به سوی نوار غزه «بسیار نزدیک هستیم».

رئیس‌جمهور قبرس شنبه را روز حرکت کشتی از لارناکا به سوی غزه اعلام کرد.

جو بایدن می‌گوید دموکراسی در داخل و خارج از کشور مورد تهدید است

بیشتر در این باره:

بایدن: آمریکا برای افزایش کمک‌های انسانی به غزه یک اسکله موقت می‌سازد

به گفته خانم فون درلاین، اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، امارات متحده عربی و سایر کشورهایی که در این کوشش سهیم هستند، مسیر دریایی را در پاسخ به «فاجعه انسانی» در حال وقوع در غزه راه‌اندازی می‌کنند.

رئیس کمیسیون اروپا تأکید کرد که «وضعیت انسانی در غزه وخیم است، خانواده‌های بی‌گناه فلسطینی و کودکان از دسترسی به نیازهای اولیه ناامید شده‌اند» ولی این کریدور «می‌تواند تفاوت ملموس در وضعیت اسفبار مردم فلسطینی ایجاد کند».

لارناکا فاصله بسیار کوتاهی تا ساحل غزه دارد و مسیر دریایی آن می‌تواند در چند ساعت طی شود اما معلوم نیست وضعیت توزیع کمک‌ها در «اسکله موقت» در غزه چگونه خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه در سخنرانی سالانه خود در کنگره واشینگتن گفت دستور داده یک اسکله موقت در غزه برای کمک به مردم این باریکه برپا شود.

جو بایدن در این نطق در کنار حمایت از اسرائیل، از رهبری این کشور خواست امکان دهد کمک‌های بشردوستانه بیشتری وارد غزه شود. او گفت این امر نباید ابزار چانه‌زنی باشد.

مقامات آمریکایی پنجشنبه گفته بودند کشورشان برای برپایی اسکله منتظر موافقت اسرائیل نمی‌ماند.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه در بروکسل گفت برای افزایش کمک‌ها در جستجوی «شریکان لجستیک» است و از جمله، نهادهای سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی در امدادرسانی از طریق این کریدور سهیم خواهند بود.

طرح کمک‌رسانی از راه چنین دالان دریایی از یک ماه پس از آغاز جنگ میان ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس در باریکه غزه ارائه شده و محمد بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس‌ امارات متحده عربی، به تلاش برای جلب حمایت کشورها از آن پرداخته بود.

اسرائیل که روابط نزدیکی با رئیس امارات دارد، خود در ماه دوم از جنگ غزه مذاکراتی را با قبرس در خصوص این ابتکار انجام داده بود.

اما دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا جمعه گفت ایجاد اسکله موقت با هدایت آمریکا در غزه طول خواهد کشید و اهمیت دارد که اسرائیل «امروز تأیید کند بندر اشدود را باز خواهد کرد».

اسرائیل جمعه اعلام کرد از افتتاح دالان دریایی به رهبری آمریکا استقبال می‌کند اما هشدار داد که این امر نیازمند بررسی‌های امنیتی بیشتری است.

لی‌اور هایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، در پیامی در شبکه ایکس نوشت «ابتکار قبرس در پی بررسی‌های امنیتی بر اساس معیارهای اسرائیل، کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را افزایش خواهد داد».