فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

Screen Shot 2023-06-09 at 4.51.19 PM

فیروز نادری، دانشمند ایرانی-آمریکایی و از مدیران پیشین ناسا، جمعه ۱۹ خرداد در بیمارستانی در آمریکا درگذشت. یکی از نزدیکان این دانشمند ایرانی در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر درگذشت او را تایید کرد.

فیروز نادری ماه گذشته به دنبال افت ناگهانی ضربان قلب از حال رفته و سرش به دیوار اصابت کرده بود. این حادثه باعث و جابجایی مهره گردن و آسیب دیدگی نخاع او شده بود.

فیروز نادری که بیش از سه دهه در سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، در سمت‌های مختلفی از جمله مدیرکل اکتشافات منظومه شمسی فعالیت کرده بود در زمستان سال ۲۰۱۶ از این سازمان بازنشسته شد.

در همین زمینه، خواهرزاده فیروز نادری نیز با اعلام درگذشت او در اینستاگرام نوشت: «امشب دنیا ‌بزرگ‌مردی بی‌جایگزین را از دست داد.»

فیروز نادری، دانشمند و از مدیران پیشین ناسا، چهارم خرداد ماه در صفحه فیسبوک خود خبر داده بود که در پی «پایین آمدن ضربان قلب و بیهوشی ناگهانی و افتادنش» سرش به دیوار برخورد کرده و همین ضربه باعث آسیب به اعصاب گردن و فلج شدن بخشی از بدن او شده است.

این دانشمند ۷۷ سالۀ ایرانی‌-آمریکایی همچنین گفته بود که پس از جراحی موفقیت‌آمیز گردن، او یک توان‌بخشی «سخت و طولانی» در پیش دارد.

فیروز نادری متولد شیراز بود و پس از اتمام تحصیلات متوسطه خود در ایران به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق پی‌گرفت. او دوره کارشناسی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به پایان برد.