قره‌باغ کوهستانی؛ چرا ۱۲۰ هزار ارمنی از منطقه گریختند؟

۱۱

در پاسگاهی متعلق به نیروهای ارمنی در ارتفاعات قره‌باغ کوهستانی، قابلمه نیمه‌پری کنار یک بشقاب نیمه‌خورده روی میز است. سیگاری نیمه‌کشیده و یک نان نصفه هم باقی مانده است.

جلوتر در مسیر، جایی که قبلا خط مقدم جنگ بود، پاسگاه کوچکتر دیگری است که یک دفترچه ثبت روزانه در میان سبزه‌های اطراف آن رها شده است. آخرین نوشته‌ای که در دفتر دیده می‌شود، یک یادداشت سرسری است که می‌گوید:‌ «همه چیز تحت کنترل است.»

آنچه از این پاسگاه‌ها باقی مانده نشان می‌دهد که دو هفته قبل در جریان حمله برق‌آسای جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنی با چه سرعتی کنترل منطقه را از دست داده‌اند. سه دهه بعد از جنگی خونین که در آن ارمنی‌ها منطقه قره‌باغ کوهستانی را در دست گرفتند، نیروهای جمهوری آذربایجان در عرض کمتر از ۲۴ ساعت این منطقه مورد مناقشه و جدایی‌طلب را تسخیر کردند.

یک فنجان چای و نانی نیمه‌خورده‌ که در پاسگاهی متعلق به نیروهای ارمنی رها شده است
توضیح تصویر، یک فنجان چای و نانی نیمه‌خورده‌ که در پاسگاهی متعلق به نیروهای ارمنی رها شده است

بر اساس آمار اعلام‌شده حدود ۲۰۰ سرباز جمهوری آذربایجان در این نبرد کشته شدند و ۵۰۰ نیروی دیگر هم زخمی شدند. اما تقریبا هیچ اطلاعاتی در دست نیست که این تعداد سرباز کجا و چگونه در این بازه زمانی کوتاه جانشان را از دست داده‌اند. در سفر به شدت کنترل‌شده خبرنگاران به منطقه در روز سه‌شنبه سوم اکتبر (۱۱مهر) هم نمایندگان ارتش جمهوری آذربایجان پاسخ دقیقی درباره این موضوع نداشتند.