مروری بر آخرین خبرها

1

جنگ اسرائیل و حماس وارد سومین ماه خود شده است. در اینجا خلاصه‌ای از آنچه که امروز گذشت را می‌خوانیم:

  • اسرائیل بمباران غزه را ادامه داده که تمرکز آن بر خان یونس در جنوب این باریکه است. درگیری‌های زمینی هم در رفح گزارش شده، جایی که از هزاران نفر از ساکنان خان یونس خواسته شده است به آنجا بروند.
  • سازمان بهداشت جهانی گفته است که کمتر از یک سوم بیمارستان‌های غزه، آن هم به صورت نیمه فعال مهیای پذیرش بیماران هستند. ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه، با این هشدار که دیگر نباید هیچ مرکز بهداشتی و امکانات پزشکی در غزه از دست برود گفت: «امیدواریم که این اتفاق نیفتد.»
  • خبرگزاری فلسطینی وفا می‌گوید دستکم چهار فلسطینی در حمله پهپادی اسرائیل به شهر جنین در شمال کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این حمله در پاسخ به یک حمله پهپادی «تروریست‌ها» بوده است.
  • به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نیروهای اسرائیلی سه بیمارستان را هم در کرانه باختری محاصره کرده و فلسطینی‌ها را مستقیما هدف قرار داده‌اند.
  • نهادهای فلسطینی تصاویری منتشر کرده‌اند که سربازان اسرائیلی را در حال یورش به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی‌ نشان می‌دهد.
  • آمریکا بار دیگر از اسرائیل خواسته هر چه بیشتر برای حفظ جان غیرنظامیان در غزه بکوشد هرچند تاکید کرده است که حماس هم مسئول جان شهروندان است.

    سازمان ملل: غیرنظامیان در نوار غزه «جهنم روی زمین» را تجربه می‌کنند

    فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد که از غزه دیدن کرده گفته است غیرنظامیان در نوار غزه «جهنم روی زمین» را تجربه می‌کنند.

    سازمان ملل می‌گوید توزیع کمک‌ در بسیاری از مناطق به دلیل شدت جنگ و محدودیت‌ حرکت در مسیر جاده‌های اصلی تا حد زیادی متوقف شده است.

    آقای لازارینی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «تراژدی بی‌پایان غزه در حال عمیق‌تر شدن است. مردم همه جا هستند، در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، به همه چیز نیاز دارند. آنها ناامیدانه خواستار امنیت و پایان یافتن این جهنم روی زمین هستند.»

    او گفت این سازمان با «وضعیت غیرممکن» روبرو است.

    روز شنبه هم یک مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل گفت نیمی از جمعیت غزه گرسنه هستند و تنها بخشی از کمک مورد نیاز وارد نوار غزه شده است.

    سازمان بهداشت جهانی: از ۳۶ بیمارستان غزه، ۲۵ بیمارستان غیرفعال شده‌اند

    نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه گفته است که کمتر از یک سوم بیمارستان‌های غزه، آن هم به صورت نیمه فعال مهیای پذیرش بیماران هستند.

    ریچارد پیپرکورن در یک نشست خبری گفت: «در ۶۶ روز گذشته، از ۳۶ مرکز درمانی فعال در باریکه غزه تنها ۱۱ بیمارستان به صورت نیمه‌فعال می‌توانند به کار خود ادامه می‌دهند؛ یکی در شمال و ۱۰ بیمارستان در جنوب.»

    آقای پیپرکورن با این هشدار که دیگر نباید هیچ مرکز بهداشتی و امکانات پزشکی از دست برود گفت: «امیدواریم که این اتفاق نیفتد.»

    پیشتر گزارش شده بود که نیروهای اسرائیل به بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه «یورش برده‌اند».

    این بیمارستان که از هفته گذشته در محاصره ارتش اسرائیل قرار گرفت، آخرین مرکز بهداشتی «نیمه فعال» در شمال غزه بود4:55

    یک مقام فلسطینی: میانجی‌ها در حال ارزیابی و محک مذاکرات احتمالی آتش‌بس هستند

    رشدی ابوالعوف

    خبرنگار بی‌بی‌سی، استانبول

    میانجیگری قطربرای رسیدن به توافق آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه
    Image caption: با میانجی‌گری قطر، وقفه‌ای بشردوستانه در جنگ اسرائیل و غزه در اواخر نوامبر ایجاد شد

    یک مقام ارشد فلسطینی که به مذاکرات آتش‌بس آگاه است، گفته است که میانجیگران قطری و مصری در حال بررسی «تماس‌ها و ابتکاراتی هستند که به سطح مذاکرات نمی‌رسند»، بلکه در حال محک زدنشان هستند.

    قطر میزبان مذاکراتی بود که منجر به وقفه یک هفته‌ای درگیری‌ها در پایان نوامبر شد. اما اسرائیل تیم مذاکره کننده خود را به خانه بازگرداند و مذاکرات شکست خورد.

    یکی از مقامات ارشد حماس هم به بی‌بی‌سی گفته است که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد و آنها قبل از پایان دادن حملات اسرائیل، گروگان‌ها را آزاد نخواهند کرد.

    این مقام مسئول حماس ادامه داد: «تماس با میانجی‌ها ادامه دارد، اما در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای در جریان نیست. اما به همه طرف‌ها اطلاع دادیم که حماس آماده مذاکره بر اساس یک توافق جامع است که توقف فوری حملات را تضمین می‌کند».

    این مقام حماس همچنین افزود: «ما مطمئن هستیم که اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس خواهد شد، زیرا نمی‌تواند اسرا را با زور آزاد کند.»

    روز یکشنبه، نخست‌وزیر قطر گفت برای یک توافق دیگر بین اسرائیل و حماس «از پای نمی‌نشیند» اما «تمایل یکسانی را از دو طرف نمی‌بیند».

    اینکه اسرائیل می‌گوید بسیاری از جنگجویان حماس کشته شده‌اند تا چه حد واقع‌بینانه است؟

    جرمی بوئن

    سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی

    غزه

    من تصور می‌کنم اینکه اسرائیل از پایان حماس صحبت می‌کند، بسیار خوشبینانه است و پیشرفت نیروهای اسرائیلی آنطور که می‌خواهند نبوده است.

    چون امکان این را نداریم که از داخل غزه گزارش تهیه کنیم راحت نیست که تحلیل دقیقی از شرایط ارائه دهیم.

    با این حال دیروز که تیم ما در حال رانندگی به سمت تل‌آویو بود، ترس و وحشت مردمی که شاهد پرتاب موشک از غزه به داخل خاک اسرائیل بودند، به وضوح قابل مشاهده بود.

    وقتی که آژیر خطر به صدا درآمد، سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» اسرائیل فعال شد.

    خودروها به سرعت متوقف شدند و مردم از اتومبیل‌‌های خود بیرون پریدند و به سمت پناه‌گاه‌ها دویدند.

    چند برخورد و تصادف هم به دلیل هرج و مرج در خیابان‌ها گزارش شد.

    در آن سوی مرز اما، جنگی تمام‌عیار بین ارتش اسرائیل و جنگجویان حماس در خان‌یونس و همچنین در شهر غزه در شمال در جریان است.

    اسرائیل هنوز آن مناطق را به کنترل خود در نیاورده است.

    در حالی که اسرائیل می‌گوید تا کنون نزدیک به «۷ هزار جنگجوی حماس» در این جنگ کشته شده‌اند، آنها همچنان از تونل‌های خود بیرون می‌آیند و سربازان اسرائیلی را هدف قرار می‌دهند.

    پس ما چگونه می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا حماس شکست خورده است؟

    فرماندهان حماس همچنان در باریکه غزه هستند و بنابراین اسرائیل نمی‌تواند مدعی شود که رهبران ارشد حماس دستگیر یا کشته شده‌اند.

    علاوه بر این، نام سه رهبر ارشد حماس همچنان در فهرست کشته‌شدگان و دستگیر‌شدگان نیست.

    با توجه به ترس و وحشتی که دیروز در میان مردم شاهد بودم و در حالی که حماس همچنان موشک‌ به سمت اسرائیل پرتاب می‌کند، تصور اینکه این جنگ به زودی تمام شود، غیرواقع‌بینانه به نظر می‌رسد.