مقام سازمان ملل: برای «نجات جهان» از گازهای گلخانه‌ای فقط دو سال وقت داریم

7

رئیس آژانس اقلیمی سازمان ملل گفت بشریت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با هدف «نجات جهان» فقط دو سال و برای تامین منابع مالی لازم برای انجام اين تغییرات حتی کم‌تر وقت دارد.

سایمون استیل روز چهارشنبه ۲۲ فروردین افزود که به خوبی آگاه است که هشدار او ممکن است اغراق‌آمیز به نظر برسد، ولی به اعتقاد او اقدام ظرف دو سال آینده «حیاتی» است.

آقای استیل در بخشی از سخنرانی خود در پژوهشکده «چتم هاووس» در لندن گفت: «ما هنوز از طریق اجرای نسل جدیدی از برنامه‌های ملی اقلیمی می‌توانیم بر گازهای گلخانه‌ای غلبه کنیم ولی این برنامه‌های موثرتر باید هم اکنون اجرا شوند.»

او ضمن اشاره غیرمستقیم به انتخابات سال جاری در بسیاری از کشورهای جهان یادآوری کرد که اقدام درمورد تغییرات اقلیمی فقط برعهده قدرتمندان نیست.

در سال جاری میلادی جلسات نهادهای مهم مالی و اقتصادی بین‌المللی و همینطور انتخابات سراسری در تعداد پر‌شماری از کشورهای جهان برگزار می‌شود و تا سررسیدن مهلت تعیین شده برای برای اجرای طرح‌های موثر‌تر در زمینه کاهش انتشار دی اکسید کربن در سال ۲۰۲۵ فرصت زیادی باقی نمانده است.

بیشتر در این باره:

رکورد تاریخی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان طی سال ۲۰۲۳

رئیس آژانس اقلیمی سازمان ملل در ادامه سخنرانی خود گفت: «این فرصت دو ساله برای نجات جهان شامل تک تک ساکنان کره زمین می‌شود. تعداد هر چه بیشتری از مردم جهان از تمامی کشورها و از گرایشات سیاسی گوناگون خواستار انجام اقدامات عاجل و موثر هستند چون تاثیر بحران اقلیمی را بر زندگی روزمره و وضعیت معیشتی خود احساس کرده‌اند.»

او افزود: «موارد خشکسالی که محصولات کشاورزی را نابود می کند افزایش یافته و در نتیجه اقدام اساسی‌تر برای کاهش گازهای آلاینده و کمک به کشاورازن که می تواند به امنیت غذایی بهتر و کاهش گرسنگی منجر شود ضروری است. در عین حال، کاهش گازهای آلاینده به معنای سلامت بهتر مردم و صرفه جویی کلان در هزینه‌های بهداشتی دولت‌ها و خانواده‌ها است.»

ولی همه کارشناسان چنین هشدارهایی را مفید نمی دانند.

مایکل اوپنهایمر، پژوهشگر علوم اقلیمی و پروفسور رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه پرینستون آمریکا، گفت: «”دو سال برای نجات جهان” در بهترین حالت، یک شعار بی معنی است که نادیده گرفته خواهد شد و در بدترین حالت به ضد خود بدل خواهد شد.»

براساس آمارهای نهاد اقلیمی دولت آمریکا در سال گذشته حجم گازهای دی اکسید کربن و متان در جو زمین به بالاترین میزان رسید و حجم انتشار آن‌ها دست کم ۱.۱ درصد افزایش یافت.

همزمان، به گفته سازمان‌های هواشناسی کشورهای گوناگون، ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود.

سایمون استیل در بخش دیگری از سخنرانی خود هشدار داد اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد و یا در حد چشمگیری کاهش نیابد، «نابرابری بین کشورهای ثروتمند و کشورهای فقیر که بیش از همه از تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند عمیق‌تر خواهد شد.»

کشورهای فقیر به رهبری نخست وزیر باربادوس و رئیس جمهور کنیا قصد دارند در اجلاس آتی بانک جهانی و سایر نهادهای مالی بین‌المللی برای اصلاح نظام وام دهی به کشورهای فقیر به خصوص کشورهایی که از فجایع طبیعی آسیب دیده‌اند فشار بیاورند.

سایمون استیل در اين رابطه خواستار «برداشتن یک گام بزرگ در تامین هزینه طرح‌های اقلیمی» و بخشش بدهی خارجی کشورهایی شد که به شدت به آن نیاز دارند.

رئیس آژانس اقلیمی سازمان ملل افزود که سایر نهادهای بین المللی از جمله کشورهای گروه ۲۰، بانک‌ها و حتی سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز باید به اشکالی غیر از وام به کشورهای فقیر کمک کنند.

به گفته او کشورهای عضو گروه ۲۰، شامل ۲۰ کشور صنعتی جهان، مسئول انتشار ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای هستند و این گروه همچون بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ باید در حل این بحران نیز نقش کلیدی ایفا کند.