مقاومت آنتی بیوتیکی تهدیدی برای پزشکی مدرن؛ باکتری‌ها قوی‌تر شده‌اند

7

ملانی لارنس در آینده‌ای زندگی می‌کند که در انتظار همه ماست. بدن او تقریبا در برابر همه آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است. حالا وقتی بدن او عفونت می‌کند، باید امیدوار باشد که سیستم ایمنی بدنش بتواند بدون کمک پزشکی مدرن با باکتری‌ها مبارزه کند.

علیرغم بیش از یک قرن تحقیق و توسعه آنتی بیوتیکی، جهان به سرعت در حال خالی شدن از این داروی نجات دهنده است.

آنتی‌بیوتیک‌ها یا در طبیعت هستند یا در آزمایشگاه تولید می‌شوند و برای از بین بردن باکتری‌ها طراحی شده‌اند. اما باکتری‌ها بیش از ۳ میلیارد سال است که در حال تکامل هستند و یاد گرفته‌اند که برای زنده ماندن، خود را تغییر دهند. بنابراین هرچه بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود، باکتری‌ها هم سازگارتر می‌شوند.

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹، بیش از ۲.۸ میلیون آمریکایی به عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مبتلا شدند و بیش از ۳۵ هزار نفر از آنها هم جان باختند.

در سراسر جهان، مرگ و میر ناشی از عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در حال حاضر بیش از ۵ میلیون نفر در سال است و انتظار می‌رود طی چند دهه به ده‌ها میلیون نفر افزایش یابد.

برندا ویلسون، پروفسور میکروبیولوژی دانشگاه ایلینویز گفت: «ما در میانه این بحران قرار داریم.»

ایالات متحده قبل از همه گیری در برابر مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیشرفت قابل توجهی داشته است. به لطف پیشگیری و کنترل بهتر عفونت‌ها و مراقبت بهتر، مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ به طور کلی ۱۸ درصد و در بیمارستان‌ها ۳۰ درصد کاهش یافت.

اما همه‌گیری کووید ۱۹، بیمارستان‌ها و سایر مراکز مراقبت‌های بهداشتی را به نقطه شکست در سال ۲۰۲۰ نزدیک کرد و منجر به افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، اشکال در پیشگیری از عفونت‌ها و افزایش قابل توجه عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمارستان‌های آمریکا شد. به این ترتیب، عفونت‌ها و مرگ و میر‌های ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بیمارستان‌ها حداقل در آن سال ۱۵ درصد افزایش یافتند.