مناقشه حجاب اجباری؛ مجموعه گردشگری آویدر و چندین کافه و فروشگاه پلمب شدند

۰۲

همزمان با تاکید رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی مبنی بر برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، نیروهای انتظامی مازندران اقدام به پلمب «مجموعه گردشگری و ورزشی سد آویدر نوشهر» کردند و همزمان چندین کافه و فروشگاه در شهرهای مختلف استان تهران و اردبیل نیز پلمب شدند.

اکبر درویشی، فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر، با تایید پلمب این مجموعه گردشگری و ورزشی، گفت که بعد از «انتشار کلیپی» در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌داد در این مجموعه گردشگری و ورزشی «شئون اسلامی و اخلاقی رعایت نمی‌شود»، دستور «پیگیری ویژه و پلمب» مجتمع آویدر نوشهر صادر شد.

اشاره فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر به ویدیویی است که روز شنبه ۶ آبان توسط برخی رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، درباره مجموعه گردشگری و ورزشی آویدر نوشهر منتشر شد.

در این ویدیو با عنوان «وضعیت مجموعه گردشگری آویدر» تصاویر چند تن از زنان و دختران جوان در حال پیاده‌روی که حجاب را از سر برداشته‌اند نشان داده می‌شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر گفت که مقام‌های انتظامی و قضایی استان مازندران بعد از مشاهده این ویدیو دستور پلمب این مجموعه گردشگری و ورزشی را صادر کردند.

مجموعه گردشگری و ورزشی آویدر در حاشیه دریاچه سد خاکی آویدر در جوار روستای صلاح‌الدین کلا، در ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و نزدیک به پارک جنگلی سیسنگان، قرار دارد و محلی برای گردشگری و ورزش‌های دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و اسب‌سواری است.

مقام‌های استان مازندران پیشتر نیز چند مجموعه بزرگ گردشگری در این استان را به خاطر تن ندادن زنان به حجاب اجباری پلمب کرده بودند و از جمله «پارک جنگلی دریاچه شورمست» در شهرستان سوادکوه.

پلمب مجموعه گردشگری و ورزشی آویدر نوشهر همزمان با تاکید رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی بر تشدید برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری انجام شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی گفت: «نباید منتظر تصویب لایحه مرتبط با عفاف و حجاب ماند بلکه باید از ظرفیت‌های قانونی موجود بهره گرفت» و «به ویژه در قبال افرادی که در زمین دشمن بازی می‌کنند و ناهنجاری‌ها را ترویج می‌دهند، قطعا باید در مقابل این افراد ایستاد و با آنان برخورد کرد.»

در همین حال، محمد یوسف‌وند ، دادستان شهرستان رباط‌کریم در استان تهران، نیز روز دوشنبه ۸ آبان ماه از «پلمب ۲ فروشگاه در مجتمع تجاری پرندمال» خبر داد و اتهام این دو فروشگاه را «عدم رعایت شئونات اسلامی» عنوان کرد.

وی افزود علاوه بر دو فروشگاه پلمب شده در مجتمع تجاری پرندمال به تعداد دیگری از فروشگاه‌های این مجتمع نیز «تذکر جدی» داده شده است.

دادستان رباط‌کریم گفت: «دادستانی برخوردهای جدی در مقابله با کشف حجاب را شروع کرده و در این خصوص با کسی تعارف ندارد» و همه اصناف و کسبه باید «هنجارهای اجتماعی خصوصا حجاب» را رعایت کنند.

پلمب کافه‌ها، رستوران‌ها و دیگر واحدهای صنفی و تجاری به شهرهای کوچک در استان‌های مختلف گسترش یافته است و در جدیدترین مورد توحید یاری، فرمانده انتظامی شهر جعفرآباد در استان اردبیل روز دوشنبه ۸ آبان ماه از «پلمب ۲ کافه سنتی» خبر داد و گفت: «با هماهنگی دستگاه قضایی دو باب کافه سنتی به دلیل عدم رعایت ضوابط انتظامی و صنفی پلمب و به تعدادی دیگر نیز تذکر» داده شد.

این مقام انتظامی تاکید کرد که این کافه‌های سنتی در «در راستای امنیت اجتماعی» و به خاطر نگرانی‌ «نسبت به عدم رعایت قانون» پلمب شده‌اند.

این در حالی است که موج پلمب کافه‌ها، رستوران‌ها، کتابفروشی‌ها، مجتمع‌های تجاری و حتی ادارات در تهران و دیگر شهرهای ایران نیز همچنان ادامه دارد.