منطقه امام‌زاده ابراهیم باوجود سوابق آتش‌سوزی ایمن‌سازی نشد؛ دست‌کم ۶۰ خانواده بی‌سرپناه شدند

10

در آخرین دقایق چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت آتش‌سوزی مهیبی در امام‌زاده ابراهیم شفت گیلان رخ داد که اطفای آن تا حوالی بامداد پنج‌شنبه طول کشید. گزارش‌هایی که مقام‌های دولتی از حجم خسارت این حادثه ارائه کرده‌اند، حاکی از آن است که دست‌کم ۴۰ ساختمان سه‌ طبقه ـ۱۵۰ واحد مسکونی، تجاری و اقامتی ـ کاملا در آتش سوخته‌اند.

به‌ گفته مسئولان استانی، این حادثه خسارت جانی نداشت، اما حجم خسارت مالی به‌‌قدری است که برخی شهروندان تمام دارایی‌شان را از دست داده‌اند و اکنون بی‌سرپناه‌اند. ویدیوها و تصاویری که از واحدهای مسکونی و تجاری سوخته منتشر شد نیز میزان بالای خسارت را آشکار می‌کند.

مدیریت بحران استان گیلان، عصر روز پنج‌شنبه از اسکان اضطراری ۶۰ خانواده حادثه‌دیده در حسینیه امام‌زاده ابراهیم خبر داد و گفت کار آواربرداری از صبح جمعه آغاز می‌شود.

بر مبنای گزارش‌های محلی، آتش‌سوزی از یک نانوایی شروع شده است، اما مردم منطقه می‌گویند که با وجود شرایط خاص این منطقه سازوکار اطفای حریق مناسب در آنجا وجود ندارد.

بافت واحدهای مسکونی، اقامتی و تجاری امام‌زاده شفت گیلان چوبی‌اند و به همین دلیل احتمال آتش‌سوزی در این منطقه زیاد است. با وجود اینکه طی سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ نیز آتش‌سوزی‌هایی در این منطقه رخ داده بود، مسئولان استانی برای ایمن‌سازی آن اقدامی نکردند.

روز پنج‌شنبه نیز، پس از خاموش کردن آتش، اسدالله عباسی، استاندار گیلان، به امام‌زاده شفت گیلان رفت و گفت: «باید این منطقه و خانه‌هایش ایمن‌سازی شود.»

استاندار گیلان همچنین مدعی شد که برای ایمن‌سازی روستای امام‌زاده ابراهیم باید در شیوه ساخت‌وساز منطقه «تجدیدنظر» شود و «سازه‌های بتنی و فلزی براساس قواعد مهندسی» در این روستا ساخته شوند.

این ادعا در حالی است که خانه‌ها و ساختمان‌های چوبی روستای امام‌زاده ابراهیم‌ از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است و ساکنان آن انتظار دارند بافت محلی و منطقه‌ای دربرابر حوادثی مانند آتش‌سوزی ایمن و از آن محافظت شود.

استاندار گیلان درباره اینکه چرا تاکنون برای ایمن‌سازی منطقه اقدامی نشده است توضیحی نداد، اما مدعی شد که خانواده‌های آسیب‌دیده از «کمک‌های بلاعوض» دولت برخوردار می‌شوند.

براساس گزارش محمدرضا حق‌بین، مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان، طبق برآوردهای اولیه، ۱۳۰ پلاک در قالب ۸۵ قطعه یک تا چهار طبقه طعمه حریق شده‌اند. برخی مالکان واحدها در خانه‌هایشان ساکن بودند و برخی دیگر نیز از آن‌ها به منظور اقامتگاه فصلی استفاده می‌کردند. روستای امام‌زاده ابراهیم شفت در ۴۸ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.