نتیجه تحقیقات اسرائیل؛ دو افسر به دلیل حمله منجر به مرگ ۷ امدادگر در غزه برکنار شدند

اسرائیل در پی افزایش انتقادها از عملکرد ارتش این کشور در غزه و کشته شدن هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی» دو افسر خود را برکنار و سه افسر دیگر را توبیخ کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، با «تراژدی» خواندن مرگ این امدادگران به خبرنگاران گفت که افراد برکنار و توبیخ‌شده قوانین ارتش را نقض کرده و در این زمینه سوءمدیریت داشته‌اند.

آقای هاگاری با بیان اینکه رئیس فرماندهی جنوب اسرائیل در میان افراد توبیخ‌شده است، اعلام کرد نتایج تحقیقات به وکیل کل ارتش تحویل داده شده تا او تصمیم بگیرد که آیا افراد دیگری نیز در این مسئله دخیل بوده‌اند و آیا لازم است که مجازات بیشتری برای نظامیان خاطی در نظر گرفته شود.

نظامیان برکنار شده یک سرهنگ و یک سرگرد ارتش اسرائیل هستند.

هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی» در حمله روز دوشنبه کشته شدند

بیشتر در این باره:

آشپزخانه مرکزی جهانی: اسرائیلی‌ها به طور هدفمند خودروهای ما را هدف قرار دادند

یک ژنرال سابق ارتش اسرائیل که ریاست تحقیقات درباره حمله به امدادگران را برعهده داشت، به خبرنگاران گفت نیروهای ارتش اسرائیل خودروهای امدادگران را با وسایل نقلیه گروه افراطی حماس اشتباه گرفته بودند.

او تأیید کرد که پهپادهای اسرائیلی ابتدا یکی از خودروها را هدف قرار دادند و بعد از بیرون آمدن سرنشینان، خودروی دوم و بعد از خروج دو نفر از آن، خودروی سوم را مورد اصابت قرار دادند.

او این اقدام را «نقض رویه‌های معمول عملیاتی» ارتش اسرائیل خواند.

هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی»، یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان مواد غذایی در نوار غزه، روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی به ماشین‌های این سازمان کشته شدند.

از این تعداد، ۶ نفر شهروندان کشورهای بریتانیا، استرالیا و لهستان بودند و یک تن نیز فلسطینی بود.

خوزه آندرس، موسس سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی پیش‌تر گفته بود که هفت امدادگر این سازمان به شکل «هدف‌مند و خودرو به خودرو» و در حالی که سعی داشتند در خودروهای بعدی پناه بگیرند، هدف قرار گرفتند.

اسرائیل که هم‌اکنون به دلیل آمار بالای غیرنظامیان کشته‌شده در غزه از سوی متحدان کلیدی خود ازجمله ایالات متحده تحت فشار است با سرعتی غیرمعمول نتیجهٔ این تحقیقات را اعلام کرد تا خشم جهانی از کشته‌شدن این امدادگران را کاهش دهد.

این در حالی است که چنین تحقیقاتی اغلب به کندی انجام می‌شوند و در بیشتر موارد پرونده آن‌ها بدون طرح اتهام بسته می‌شود.

«آشپزخانه مرکزی جهانی» با «گام‌های مهم رو به جلو» خواندن این اقدامات انضباطی، اعلام کرد که این تحقیقات نشان می‌دهد که ارتش از پروتکل‌های خود پیروی نمی‌کند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد: «بدون تغییر سیستماتیک، اشتباهات نظامی بیشتر، عذرخواهی‌های بیشتر و خانواده‌های داغدار بیشتری وجود خواهد داشت.»

آشپزخانه مرکزی جهانی خواستار تشکیل یک کمیسیون مستقل برای بررسی این حادثه شد.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ آمریکا، روز جمعه، ۱۷ فروردین‌ماه، با بیان اینکه اسرائیل باید مسئولیت کامل این حادثه را برعهده بگیرد، اعلام کرد که کشورش با دقت تحقیقات اسرائیل در این زمینه را زیر نظر