هجوم ده‌ها معترض به فرودگاه داغستان در «پی خبر ورود یک هواپیما از اسرائیل»

Screen Shot 2023-10-29 at 2.54.24 PM

در پی انتشار اخباری مبنی بر ورود یک هواپیما از مبدا اسرائیل، ده‌ها معترض عصر یکشنبه به فرودگاهی در جمهوری داغستان فدراسیون روسیه یورش بردند.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های محلی نشان می‌دهد معترضان مسلمان با شکستن درهای فرودگاه در تلاش برای جستجوی شهروندان اسرائیلی بودند.

حتی برخی از معترضان به باند فرودگاه نیز یورش برده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود این هواپیما متعلق به اسرائیل نبوده و تنها مبدا آن فرودگاه بن گوریون بوده است.

سازمان هواپیمایی روسیه در پی این حادثه اعلام کرد فرودگاه شهر مخاچ‌قلعه داغستان در پی یورش معترضان بسته شده و تمامی پروازها به مسیر دیگری منتقل شده است.

تایمز اسرائیل نیز گزارش داده است پس از هجوم معترضان طرفدار فلسطین به فرودگاه مخاچ‌قلعه، یک پرواز از اسرائیل به داغستان مجبور شد تغییر مسیر دهد و در فرودگاه دیگری فرود آید.

این گزارش می‌افزاید در آن فرودگاه نیز با شورش معترضان مواجه شد و مسافران در هواپیما منتظر ماندند تا پلیس ضد شورش بیاید.

به نوشته روزنامه هاآرتص، وزارت کشور روسیه تحقیقات در باره این رویداد را به عنوان یک حادثه جنایی آغاز کرده و متعهد شده که تمامی متخلفان را دستگیر و پاسخ‌گو کند.

دفتر نخست‌وزیر٬ وزارت خارجه و شورای امنیت ملی اسرائیل شامگاه یکشنبه در واکنش به رویدادهای فروگاه داغستان در جنوب روسیه در بیانیه‌ای اعلام کردند از نزدیک این تحولات را دنبال می‌کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است که «اسرائیل از نهادهای قانونی ذیربط روسیه انتظار دارد که مراقب سلامت همه شهروندان اسرائیل و یهودیان باشند و قاطعانه علیه آشوب‍گران اقدام کنند».

این بیانیه تصریح کرده که الکساندر بن‌صوی، سفیر اسرائیل در روسیه، با مقامات روس همکاری می‌کند تا امنیت اسرائیلی‌ها و یهودیان را در محل تضمین کند.

یک مقام امنیتی اسرائیل که یدیعوت آحرونوت نام او را نبرد، به این روزنامه گفت هنوز تا (۲۳ شب به وقت ایران) ماجرا پایان نیافته و شماری از یهودیان و اسرائیلی‌هایی که سرنشین هواپیما بوده از دیگر مسافران جدا شده و در فرودگاه یادشده تحت حفاظت هستند.