وزارت ارشاد فستیوال موسیقی بوشهر را مخالف ارزش‌های نظام دانست

Screen Shot 2024-03-09 at 12.36.25 PM

رییس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت ابراهیم رئیسی، روز شنبه ۱۹ اسفند، در واکنش به لغو دستوری مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی کوچه، اعلام کرد که بیرون از محل برگزاری جشنواره «مواردی غیرقابل قبول و مخالف ارزش‌» رخ داد و به همین دلیل این جشنواره ناتمام ماند.

جشنواره کوچه که پس از انتشار ویدیوهایی از اجرای گروه‌های موسیقی محلی و نواحی در شبکه‌های اجتماعی با استقبال کم‌نظیر شهروندان سراسر ایران روبه‌رو شد و شمار زیادی از ایرانیان تلاش کردند خود را به مراسم اختتامیه این جشنواره برسانند، روز هشتم اسفند و با دستور برخی از نهادهای حکومتی و امنیتی لغو شد.

همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی کوچه در بوشهر، ویدیوهایی از رقص و پایکوبی زنان و مردان در کوچه‌های تاریخی این شهر منتشر شد که ظاهرا دلیل اصلی لغو این جشنواره بوده است.

مهدی سموعی، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌گوید: «فستیوال کوچه یک رویداد گردشگری است که از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دریافت کرد. مجریان برنامه در بوشهر، از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت بخش موسیقی این رویداد تقاضای مجوز کردند که طبق قوانین و بخش‌نامه‌ها و پس از دریافت تاییدیه اداره اماکن عمومی و اخذ استعلامات لازم، مجوز اجرا برای یک مکان محدود و مشخص (عمارت رئیس) صادر شد. اجرا‌های این مکان هم با نظارت کامل همکاران ما برگزار شد و اقدام خلافی صورت نگرفت، اما براساس فیلم‌های منتشر‌شده و گزارش‌های مردمی، در کوچه‌های بافت قدیم بوشهر مواردی غیرقابل قبول و مخالف ارزش‌ها صورت گرفت. قطعا این حواشی مورد تایید وزارت فرهنگ نیست و تاکید داریم که از عوامل آن باید موضوع را مطالبه و پیگیری کرد.»

مدیران نظام جمهوری اسلامی در ۴۵ سال اخیر، به‌بهانه «حفظ ارزش‌های نظام» در بیش از ۱۰۰ مورد از اجرای گروه‌های موسیقی، برگزاری جشنواره‌های هنری، نوازندگی هنرمندان و پخش موسیقی در شهرهای مختلف ایران جلوگیری کرده‌اند. همچنین سال‌هاست که در چند استان ایران مانند خراسان رضوی و قم برگزاری کنسرت‌های موسیقی به بهانه دفاع از ارزش‌های دینی و اعتقادی ممنوع است.

پس از آغاز خیزش سراسری سال گذشته مردم ایران که به کنار گذاشته شدن روسری و مبارزه معترضان با قانون حکومتی حجاب اجباری منجر شد، نهادهای سرکوبگر امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تلاش کردند با پلمب اماکن هنری، فروشگاه‌های تجاری، صدور جریمه‌های سنگین برای رانندگان یا حتی بستن هتل‌ها و اماکن گردشگری، معترضان را به رعایت حجاب مجبور کنند. سیاست‌هایی که ویدیوها و تصاویر منتشرشده در روزها و هفته‌های اخیر، مانند جشنواره کوچه در بوشهر، نشان از بی‌اثر بودن و شکست کامل آن‌ها دارد.

اما با این حال، روز گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران و فرمانده فعلی قرارگاه بقیه‌الله سپاه، با تاکید بر اینکه «فعالیت آمران به معروف و نهی از منکر در مترو تئاترشهر تهران متوقف نمی‌شود»، خبر داد که اقدامات سرکوبگرانه سپاه علیه زنان مخالف حجاب اجباری گسترش پیدا خواهد کرد.

او افزود: «با همکاری شهرداری تهران در کنار مترو تئاترشهر، در سایر ایستگاه‌های مترو هم باید فعالیت خود را شروع کنیم. همان‌گونه که در انتخابات هرکس باید اطرافیان خود را به انتخابات دعوت می‌کرد، شما هم اطرافیان خود را برای امر به معروف دعوت کنید. می‌خواهیم با توسعه اقدامات خود، زودتر بساط فتنه بی‌حجابی را خنثی کنیم. امیدوارم با تلاش و همت بیشتر برای جذب افراد جهت مقابله با بی‌حجابی کار ما زودتر به نتیجه برسد.»

همچنین احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز روز جمعه، با ابراز تاسف درمورد تصویب نشدن جزییات لایحه عفاف و حجاب در مجلس، مخالفت زنان ایرانی با حجاب اجباری را «بزرگ‌ترین سم دشمن علیه ارزش‌های دینی» خواند و مدعی شد: «مردم باید خودشان مراقب بی‌حجابی باشند تا فراتر از یک هنجارشکنی فردی و سستی در دین از ناحیه افراد، این اقدام به‌عنوان یک جرم سیاسی و راهکاری برای تحقق (اهداف) دشمن در دین‌ستیزی و اسلام‎ گریزی، مورد توجه قرار گیرد. شما مردم باید به میدان بیایید و پشتوانه ارزش‌های دینی باشید.»

با وجود آنکه رهبر جمهوری اسلامی پیش از برگزاری دو انتخابات حکومتی اخیر از مردم ایران خواست تا «هرکه جمهوری اسلامی را دوست دارد در انتخابات شرکت کند»، اما آمارهای دولتی درباره میزان مشارکت شهروندان در انتخابات اسفندماه ثابت می‌کند که بیش از ۶۰ درصد جمعیت ایران هیچ‌گونه دلبستگی به این نظام و سیاست‌های سرکوبگرانه‌اش ندارند