وزرای خارجه ایران و پاکستان: سازوکار امنیتی مشترک تشکیل می‌دهیم

۰

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی و پاکستان روز دوشنبه ۹ بهمن در یک نشست خبری مشترک از «تشکیل سازوکار مشورتی و اعزام افسران رابط بین دو کشور» برای آنچه «مبارزه با تهدیدهای تروریستی» خوانده شد، خبر دادند و اعلام کردند که دو طرف به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می‌گذارند. این نشست خبری در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به پاکستان در اسلام‌آباد و پس از بحران‌ مرزی بین دو کشور برگزار شد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با جلیل عباس جیلانی، همتای پاکستانی‌اش، گفت که جمهوری اسلامی امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند و دو کشور هیچ‌گاه با یکدیگر اختلاف ارضی نداشته‌اند. او با پیش کشیدن اشتراک‌های فرهنگی، تاریخی و دینی بین ایران و پاکستان آن‌ها را از «نقاط روشن» در روابط دو کشور دانست.

خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن انتشار گزارش این نشست خبری، به نقل از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «ما اینجاییم تا با صدای بلند بگوییم دو کشور به تروریست‌ها مجال نخواهند داد امنیت دو کشور را تحت تاثیر قرار بدهند.»

امیرعبداللهیان با طرح این ادعا که «تروریست‌ها» در مناطق مرزی را «کشورهای ثالث» مدیریت می‌کنند، گفت که این کشورها «خیر ایران و پاکستان را نمی‌خواهند». او اضافه کرد که «تروریست‌ها» طی سال‌های گذشته «صدمات زیادی» به امنیت دو کشور زده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه، خبر داد که دو هیئت ایرانی و پاکستانی درباره «امنیت مرزی، توسعه روابط اقتصادی، ایجاد مناطق آزاد و بازارچه‌های مرکزی» گفت‌وگو و اقدام خواهند کرد.

او همچنین افزود که دولت پاکستان از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، برای سفر به این کشور دعوت رسمی کرده است و دو طرف توافق کرده‌اند که این سفر طی یک «برنامه مشخص» انجام شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های مرزی اخیر بین دو کشور مدعی شد که آنچه اتفاق افتاد، «بحران نبود، زیرا دو کشور پیوندهای عمیقی با یکدیگر دارند و تنش اخیر در مبارزه با تروریسم ریشه داشت».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به سوالی درباره احتمال تداوم تنش‌های اخیر نیز این‌گونه پاسخ داد: «ما توافق کردیم کمیته عالی مشورت‌های سیاسی تشکیل دهیم و این نشست‌ها را در پایتخت‌های دو کشور برگزار کنیم». به گفته او، دو کشور تا زمان رفع تهدیدهای تروریستی، به تبادل افسران امنیتی و موافقت‌نامه امنیتی ادامه می‌دهند.

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه پاکستان، نیز در نشست خبری روز دوشنبه، تشکیل سازوکار امنیتی مشورتی بین دو کشور را تایید کرد و گفت که این سازوکار به صورت منظم و با هدف نظارت بر همکاری‌های بین ایران و پاکستان تشکیل می‌شود.

وزیر خارجه پاکستان نیز توافق دو طرف برای همکاری در مبارزه با «تروریسم» را تایید کرد و گفت که افسران رابط دو کشور به شهرهای تربت بلوچستان و زاهدان اعزام خواهند شد.

به گزارش رویترز، او در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی نیز گفت که «کانال‌های متعدد» و «ارتباطات» در سطوح رهبران دو کشور، وزرای خارجه و نیروهای نظامی موجب شد که مسئله «تنش‌های اخیر و سوءتفاهم‌ها به‌سرعت حل شوند». وزیر خارجه پاکستان در عین حال اذعان کرد که به رغم «تاریخ روابط پرتنش»، حملات هوایی اخیر «جدی‌ترین حادثه سال‌های اخیر» بودند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از این مقام دولتی پاکستان نوشت: «برای روابط و همکاری‌های ایران و پاکستان هیچ جایگزینی وجود ندارد. بنابراین ما باید برای مقابله با چالش‌های مشترک اقدام‌هایمان را تسریع کنیم.»

او همچنین گفت که از امیرعبداللهیان برای دعوت به این کشور دعوت کرده است و اکنون دو کشور «مصمم» به توسعه روابط سیاسی و امنیتی‌اند. او «تروریسم» را چالش مشترک جمهوری اسلامی و پاکستان خواند و گفت که تهران و اسلام‌آباد به «رویکرد جمعی و مبتنی بر همکاری برای مقابله با تروریسم تاکید دارند».

وزیر خارجه پاکستان در ادامه افزود که کشورش به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد. او همچنین از افتتاح بازارچه‌های مرزی در آینده نزدیک با هدف توسعه روابط اقتصادی خبر داد.

پیش‌تر رسانه‌های جمهوری اسلامی، گزارش داده بودند که حسین امیرعبداللهیان به دعوت وزیر خارجه پاکستان و با هدف گفت‌وگو درباره «جریان‌های تروریستی» در مرزهای مشترک، روابط دوجانبه و همکاری‌های امنیتی به اسلام‌آباد سفر کرده است.

سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به پاکستان در حالی انجام شد که روز جمعه ششم بهمن در جریان تیراندازی «افراد مسلح ناشناس» در سراوان، دست‌کم ۹ شهروند پاکستانی کشته شدند. پیش از آن نیز تبادل آتش بین دو کشور در نقاط مرزی خبرساز شده بود.

جمهوری اسلامی اواخر دی‌ماه، به اهدافی در پاکستان حمله هوایی کرد و مدعی شد که مقر گروه جیش‌العدل در خاک این کشور را هدف قرار داده است. اما مقام‌های پاکستان ضمن رد این ادعا و محکوم کردن حملات هوایی تهران، اقدام متقابل انجام دادند. اندکی پس از آن نیز وزارت خارجه جمهوری اسلامی سفیر پاکستان را فراخواند و پاکستان نیز از ورود سفیر جمهوری اسلامی به این کشور جلوگیری کرد.

به‌رغم اینکه در جریان تبادل آتش بین دو کشور دست‌کم ۱۱ غیرنظامی از جمله چندین کودک کشته شدند، تهران و پاکستان به سرعت روابطشان را به حالت عادی بازگرداندند و وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که اسلام‌آباد خواهان گسترش تنش‌ها نیست و از رویکرد تهران نیز برداشتی مشابهی دارد.