وزیر دفاع آمریکا تأیید کرد توقف ارسال محموله مهمات برای اسرائیل تصمیم جو بایدن بود

5

وزیر دفاع آمریکا با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره توقف ارسال مهمات برای اسرائیل، گفت این اتفاق با تصمیم جو بایدن رخ داده و دلیل آن برنامه اسرائیل برای حمله به رفح است که واشینگتن مخالفت خود با آن بدون ارائه برنامه حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی را اعلام کرده است.

لوید آستین روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در یک جلسه استماع در مجلس سنای آمریکا گفت: «ما بسیار واضح از ابتدا گفته‌ایم که اسرائیل نباید بدون بررسی و حفاظت از غیرنظامیان در محیط نبرد، حمله نظامی گسترده به رفح را آغاز کند.»

او افزود در حالی که آمریکا وضعیت را بررسی می‌کند، ارسال یک «محموله بزرگ مهمات» برای اسرائیل را متوقف کرده است.

بیشتر در این باره:

اکسیوس:‌ دولت بایدن از انتقال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل «ممانعت» کرده است

وزیر دفاع آمریکا در عین حال افزود: «هنوز تصمیم نهایی درباره چگونگی اقدام درباره این محموله را اتخاذ نکرده‌ایم.»

او همچنین درباره توقف ارسال این محموله خبر داد که آمریکا در حال حاضر برخی کمک‌های امنیتی کوتاه‌مدت را بررسی می‌کند.

آقای آستین در عین حال تصریح کرد که تعهد آمریکا به دفاع از اسرائیل «آهنین» باقی مانده و تصمیم درباره توقف ارسال مهمات به این کشور نهایی نیست.

در واکنش به این تصمیم، سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفت او باور نمی‌کرده آمریکا تأمین مهمات و سلاح برای اسرائیل را متوقف کند و افزود تصمیم به توقف «بسیار مأیوس‌کننده» است.

گیلاد اردان در گفت‌وگو با کانال ۱۲ اسرائیل گفت که جو بایدن نمی‌تواند بگوید در هدف اسرائیل برای نابودی حماس همراه است و «از سوی دیگر در ارسال ابزار لازم برای نابودی حماس تأخیر ایجاد کند.»

این در حالی است که ساعاتی پیش‌تر، سی‌بی‌اس نیوز، شریک رسانه‌ای بی‌بی‌سی جهانی در آمریکا، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد ایالات متحده هفته گذشته پس از اینکه اسرائیل نتوانست به «نگرانی‌های» واشینگتن در مورد تهاجم برنامه‌ریزی شده به شهر رفح غزه رسیدگی کند، محموله بمب‌های ارسالی به اسرائیل را «متوقف» کرد.

این مقام دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود، گفت که این محموله شامل ۱۸۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۷ کیلوگرمی) و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی بود.

این مقام افزود که اسرائیل به نگرانی‌های آمریکا در مورد نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان در رفح «به‌طور کامل رسیدگی نکرده است».

به گفته این مقام ارشد آمریکایی گفتگوها بین اسرائیل و آمریکا درباره ضرورت رفع نگرانی‌ها درباره وضعیت غیرنظامیان پناه‌گرفته در رفح، در صورت حمله به این منطقه ادامه دارد، اما هنوز نگرانی‌های کاخ سفید به طور کامل برطرف نشده است.

اولین بار،‌ پایگاه خبری اکسیوس روز ۱۶ اردیبهشت از دو منبع اسرائیلی نقل کرد که دولت جو بایدن از انتقال محموله‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا به اسرائیل ممانعت کرده ‌است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده بود که سیاست آمریکا در قبال غزه بستگی به نحوه رفتار اسرائیل با غیرنظامیان دارد. این نخستین باری است که دولت بایدن به مسائل مربوط به این هشدار عمل می‌کند.