پوتین به لهستان: هرگونه حمله به بلاروس حمله به روسیه است؛ اودسا برای چهارمین روز متوالی هدف حمله قرار گرفت

Screen Shot 2023-07-21 at 7.10.23 PM

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۳۰ تیرماه لهستان را به داشتن ادعای ارضی در بلاروس متهم کرد و گفت هرگونه حمله به بلاروس حمله به روسیه است.

ولادیمیر پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه در ادامه گفت مسکو به هرگونه تهاجم علیه متحد خود بلاروس واکنش نشان خواهد داد و با همه امکانات از آن دفاع می‌کند.

بعد از ورود مزدوران گروه «واگنر» روسیه به بلاروس، کمیته امنیت ملی لهستان تصمیم گرفت نیروهای نظامی خود را در مرزهای شرقی با بلاروس تقویت کند.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه مزدوران نظامی واگنر، بعد از شکست شورش اخیر علیه کرملین، طی توافقی با آقای پوتین، نیروهای خود را به بلاروس اعزام کرده و روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهایش دیگر در اوکراین نخواهند جنگید، اما به آموزش نیروهای بلاروس و عضو‌گیری برای اعزام نیروهای جدید به آفریقا ادامه خواهند داد.

بلاروس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیرهای واگنر آغاز به آموزش نظامی ارتش این کشور کرده است.

بیشتر در این باره:

اوکراین با شناورهای عازم بنادر روسیه به عنوان «کشتی حامل اسلحه» برخورد می‌کند

پوتین در ادامه ادعا کرد: «گزارش‌های مطبوعاتی» نشان می‌دهد که نیروهای لهستانی- ‌لیتوانیایی در صدد انجام عملیات در غرب اوکراین برای الحاق بخش‌هایی از خاک این کشور هستند که در زمان اتحاد جماهیر شوروی متعلق به لهستان بود.

او بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی شد به خوبی می‌دانیم لهستانی‌ها خواب سرزمین بلاروس را نیز می‌بینند.

ادعای پوتین در حالی است که لهستان از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بی‌وقفه از کی‌یف حمایت کرده و روابط بسیار نزدیکی میان دو کشور وجود دارد.

لهستان همچنین اظهارات پوتین مبنی بر ادعای ارضی در بلاروس را رد کرده است.

حمله به اودسا برای چهارمین روز متوالی

در حالی که روسیه روز دوشنبه هفته جاری با ادعای حمله پهپادی به یک پل در منطقه اشغال شده کریمه، از تمدید توافق اجازه صادرات دریایی غلات اوکراین سر باز زد، این کشور برای چهارمین روز متوالی بندر اودسا، مهمترین پایانه صادرات غلات این کشور، را هدف حمله قرار داد.

به گفته مقامات محلی، آخرین دور حمله موشکی از مبدا شناورهایی در دریای سیاه انجام شده و در نتیجه آن دو تن مجروح شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور در شمال‌ غربی دریای سیاه، در جریان یک مانور نظامی موشک شلیک کرده است.

اقدام مشابه روسیه در روز پنج‌شنبه دو کشته بر جای گذاشته بود.