کانادا پژوهشگران مرتبط با برخی از دانشگاه‌های ایران، چین و روسیه را محدود می‌کند

11

کانادا اعلام کرد محققان و پژوهشگران حاضر در خاک این کشور را که با فهرستی از دانشگاه‌ها و موسسات دولتی در ایران، چین و روسیه همکاری می‌کنند از تحقیق درباره موضوع‌های حساس یا مرتبط با امنیت ملی کانادا منع خواهد کرد و بودجه دولتی برای پژوهش‌های آنان را قطع می‌کند.

دانشگاه‌ صنعتی شریف، دانشگاه بهشتی تهران و انستیتو پاستور ایران به همراه ۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر به نام‌های موسسه تحقیقات هوافضا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دانشگاه امام حسین، موسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه نیروی هوایی ستاری از جمله مراکزی‌اند که نامشان در این فهرست دیده می‌شود.

به گزارش رویترز، اوتاوا می‌گوید یکی از اهداف این طرح محافظت از فناوری‌های پیشرفته و نوظهور است و کمک‌های دولتی به محققانی که با دانشگاه‌های مرتبط با نهادهای دفاعی و امنیتی این سه کشور همکاری می‌کنند و به امنیت کانادا آسیب برسانند، قطع خواهد شد. بیشتر دانشگاه‌های حاضر در این فهرست دانشگاه‌های چینی‌اند.

وزرای نوآوری، بهداشت و امنیت عمومی کانادا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «در حالی که تحقیقات و پژوهش‌ها با نظارت و رهبری کانادا بر اساس ماهیت برتر و مشارکتی بودن آن تعریف می‌شود، باز و در دسترس بودن آن‌ها می‌تواند این پروژه‌ها را به هدفی برای نفوذ خارجی تبدیل کند.»

یکی از مقام‌های دولت ترودو به رویترز گفت اگرچه این سیاست اکنون تنها بر بعد بودجه‌ای تمرکز دارد، دولت امیدوار است که از این برنامه به عنوان چراغ راه قوانین ایالتی و موسسات کانادایی در موضوع‌های مرتبط استفاده شود.

در سال ۲۰۲۲، کانادا یک محقق را به اتهام تلاش برای سرقت اسرار تجاری به نفع چین دستگیر و به جاسوسی متهم کرد.

کانادا همراه با با بریتانیا، ایالات متحده، نیوزیلند و استرالیا عضو ائتلاف «پنج چشم» است. روسای نهادهای اطلاعاتی این گروه سال گذشته چین را به سرقت مالکیت معنوی (آفریده‌های فکری) و استفاده از هوش مصنوعی برای هک و جاسوسی از کشورها متهم کردند.

چین به طور معمول چنین اتهام‌هایی را رد می‌کند.

ایالات متحده نیز مدت‌ها است که چین را به سرقت مالکیت معنوی متهم کرده و این موضوع، به یکی از نقاط تاریک در روابط ایالات متحده و چین تبدیل شده است.