کنعانی: با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات به روسیه اعتراض کردیم

۰۲

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه چهارم دی‌ماه، در پاسخ به سوالی درباره واکنش جمهوری اسلامی به بیانیه مجدد روسیه و کشورهای عربی در خصوص جزایر سه‌گانه، ادعا کرد که مقام‌های ایران با «صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات» به مقام‌های فدراسیون روسیه اعتراض کرده‌اند.

او اقدام روسیه در همراهی با کشورهای عربی را «نقض حقوق بین‌المللی و تمامیت ارضی ایران» خواند اما توضیح نداد که اعتراض‌های تهران به مسکو تاکنون چه نتیجه‌ای داشته است.

روسیه به‌تازگی در نشست مشترک با کشورهای عربی در مراکش برای دومین بار حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه را زیر سوال برد و با امضای بیانیه‌ای، خواستار پیگیری این موضوع در دیوان دادگستری بین‌المللی شد. سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه گفت که این اقدام از نظر جمهوری اسلامی «مردود و غیرقابل‌قبول» است.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های آبی منطقه‌ای را انکار کرد و مدعی شد که ایالات‌ متحده آمریکا و بریتانیا با «هدف فرافکنی» و «سرپوش گذاشتن روی جنایت‌ها» به ایران اتهام می‌زنند.

او با بیان اینکه «اتهام‌زنی بی‌پایان» آمریکا علیه جمهوری اسلامی «اهداف سیاسی» دارد، گفت: «مسئول اول و آخر آغاز و استمرار جنگ غزه آمریکا است و ما ادعاهای آنان را مردود و بی‌ارزش تلقی می‌کنیم.»

کنعانی همچنین ادعا کرد که آمریکا با حمایت از اسرائیل «تنفر جهانی» از خود را افزایش داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی در تامین امنیت آب‌های بین‌المللی «نقش مهمی» داشته و «مسئولانه» عمل کرده است، گفت که «آمریکا و هیچ طرف دیگری در جایگاهی نیستند که بخواهند ایران را متهم کنند».

ناصر کنعانی در واکنش به سخنان اخیر دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «این فرد به عنوان دوست قرن اسرائیل، مواردی را مطرح می‌کند که رژیم صهیونیستی از او انتظار دارد.»

وزیر خارجه بریتانیا در تازه‌ترین موضع‌گیری‌اش گفته بود که گروه‌های حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن که «به میزان زیادی در سراسر جهان ناامنی ایجاد می‌کنند، گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی‌اند».

پیش از او، نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت نیز اشاره کرده بود که جمهوری اسلامی با حمایت از گروه‌های نیابتی، امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب ادعا کرده‌اند که «گروه‌های مقاومت» از تهران دستور نمی‌گیرند. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن تکرار این ادعا، بریتانیا را «متهم ردیف دوم جنگ غزه» نامید و این کشور را به «ایجاد ناامنی» در منطقه متهم کرد. او سخنان مقام‌های غربی در مورد نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را رد کرد و گفت که حمله «گروه‌‍‌های مقاومت» به منافع اسرائیل به دلیل «افزایش نفرت» از این کشور، «طبیعی» است.

ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری دوشنبه ضمن اشاره به تداوم درگیری‌ها در غزه، گفت: «جامعه جهانی باید با صدور قطعنامه‌ها و اقدام‌های بازدارنده مانع کشتار بیشتر مردم فلسطین شود.»

او قطعنامه شورای امنیت درباره غزه را «بی‌محتوا و غیرقابل اجرا» توصیف کرد و مدعی شد این قطعنامه چیزی نیست که ملت فلسطین انتظار دارند.

کنعانی در ادامه افزود که «تحرکات دیپلماتیک» جمهوری اسلامی درباره غزه از دو ماه پیش آغاز شده و تاکنون با برگزاری «اجلاس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» ادامه یافته است.

او گفت: «لازم است جامعه جهانی از تمام ابزارهای موثر و جدی استفاده کند تا شاهد پایان جنگ علیه مردم فلسطین باشیم.»

ناصر کنعانی در ادامه، به سوالی درباره حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری پاسخ داد و مدعی شد که دولت سوئد علیه دادیار سابق زندان گوهردشت «احکام ظالمانه» صادر کرده است ولی این به معنای پایان تلاش جمهوری اسلامی برای آزادی او نیست.

او با طرح این ادعا که حمید نوری در زندان از حقوق اولیه‌اش «محروم» بوده است، گفت: «به رای صادره و به آنچه در دوره طولانی زندانی این شهروند ایرانی صورت گرفته است، اعتراض جدی داریم و امیدواریم دستگاه قضایی سوئد اقدام‌هایش را جبران کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه از تدوین «نقشه‌ راهی» برای بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در ایران خبر داد و «تلاش‌ها» برای حل‌وفصل پرونده سفارت این کشور در ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت روابط دو کشور خوب است.

او درباره سفر اخیر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران نیز گفت که منافع ایران و افغانستان به هم پیوسته است و آنچه در افغانستان می‌گذرد، به‌طور مستقیم بر وضعیت در ایران و امنیت مرزها تاثیر دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بحث‌ها درباره میدان گازی آرش نیز گفت که جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد این موضوع «خارج از چارچوب رسانه‌ای» حل شود؛ زیرا به گفته او، اینکه موضوع‌های فنی و تخصصی به صحنه رسانه‌ای کشیده شوند، نتیجه‌ای جز «پیچیده شدن» نخواهد داشت.