حال و هوای جشن کریسمس و سال نو در غزه و زادگاه عیسی مسیح نیست؛ جسد ۵ گروگان در تونل‌های حماس پیدا شد

۰۱

روز کریسمس در حالی در نوار غزه فرا رسیده است که چشم‌انداز واضحی برای پایان درگیری‌ها در این ناحیه دیده نمی‌شود و فلسطینی‌ها می‌گویند با بمباران‌های اسرائیل احساس «هیچ شادی‌» نمی‌کنند.

به گفته حماس این بمباران‌ها تا کنون بیش از «۲۰ هزار کشته» برجا گذاشته است و سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ۸۰ درصد مردم ساکن در نوار غزه آواره شده‌اند. در همین حال مناطق وسیعی از غزه ویران شده و ۲.۴ میلیون نفر به دلیل محاصره اسرائیل با کمبود شدید آب، غذا، سوخت و دارو مواجه هستند.

جشن‌ها در شهر بیت‌لحم در کرانه باختری، که به عنوان زادگاه عیسی مسیح محسوب می‌شود، شب گذشته با تعداد معدودی از عبادت‌کنندگان برگزار شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته در همین ایام گردشگران پرتعدادی در خیابان‌های شلوغ به چشم می‌خوردند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، جشن جهانی زادروز پیامبر مسیحیان را روز یکشنبه با «فراخوانی برای صلح» آغاز کرد. وی گفت: «قلب ما همراه غزه است، به یاد مردم غزه است، با توجهی ویژه به جامعه مسیحیان ما که اکنون درغزه در رنج هستند.»

همزمان وزارت بهداشت حماس اعلام کرده است در روز گذشته دست کم ۷۰ نفر در حمله هوایی به اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز غزه کشته شدند.

اسرائیل: جسد ۵ گروگان را در تونل‌های حماس پیدا کردیم

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد بقایای اجساد پنج گروگان اسرائیلی را که در زمان اسارت در دست گروه حماس کشته شده بودند، در یک شبکه تونل زیرزمینی در شمال نوار غزه پیدا کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، به سوال درباره چگونگی مرگ این افراد پاسخ نداد و تنها با بیان اینکه تحقیقات در حال انجام است، گفت: «ما به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و سپس بسته به اینکه آنها موافق باشند یا نه مردم را در جریان خواهیم گذاشت.»

این سه سرباز و دو غیرنظامی از جمله ۲۴۰ نفری بودند که توسط افراد مسلح حماس در جریان حمله ۷ اکتبر گروگان گرفته‌شده و به نوار غزه منتقل شده بودند.

حماس پیشتر گفته بود که تعدادی از گروگان‌ها در گلوله‌باران غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند. این گروه همچنین گروگان‌ها را تهدید به اعدام کرده است.

سربازان اسرائیلی در شبکه تونل‌های حماس
سربازان اسرائیلی در شبکه تونل‌های حماس