Screen Shot 2022-09-22 at 11.44.09 AM

عار «مرگ بر خامنه‌ای» در اصفهان

پنجشنبه شب، در ششمین روز پیاپی از اعتراضات ایران، معترضان باز هم در اصفهان تجمع کرده‌اند.

شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و صدای تیراندازی در این تجمع شنیده شده است.

تجمع‌هایی در مناطق کردنشین سوریه و ترکیه در حمایت از زنان ایران و محکومیت جان باختن مهسا امینی

تجمع در روژاوا

فعالان سیاسی و مدنی در مناطق کردنشین سوریه و ترکیه تجمع‌هایی در حمایت از اعتراضات زنان ایران و محکومیت جان باختن مهسا (ژینا) امینی برگزار کردند.

مجلس زنان آزاد، که یکی از برگزارکنندگان تجمعات در مناطق کردنشین سوریه بوده، گفته: «جنایتی که علیه زنان می‌شود قابل قبول نیست. ما خواستار حل مساله زنان در همه جهان هستیم.»

در شهرهای کردنشین ترکیه هم چند تجمع مشابه برگزار شده که اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها در آنها حضور داشتند.

این حزب جان باختن مهسا (ژینا) امینی را «قتل» خوانده و آن را محکوم کرده است. یکی از شعارهای این تجمعات است که «ما با هم جهانی آزاد می‌سازیم»‌.

پیش از این در سلیمانیه عراق هم تجمع مشابهی برگزار شد.

تجمعی در تهران در ششمین روز اعتراضات

تصاویری که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده حاکی از شعارهای معترضان در ایستگاه متروی بهشتی در تهران است.

این ششمین روز از تظاهرات سراسری است که با جان باختن مهسا (ژینا) امینی، در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته است. با اختلال در اینترنت خبررسانی از اعتراضات دشوار شده است.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفت تجمعی در بلوار کشاورز شکل گرفت که اکثر حاضران در آن را جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دادند.

بنا به گفته این شاهد عینی ماموران لباس شخصی به شدت معترضان را زدند و البته برخی از معترضان هم با آنان درگیر شدند.

او گفت برخی از معترضان عکس‌های قاسم سلیمانی را زیر پا لگد کردند و شعارهای «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم» و «مرگ بر خامنه‌ای» دادند.

گزارش‌هایی که به بی‌بی‌سی رسیده همچنین حاکی از تلاش معترضان برای تجمع در دزفول و اسلام آباد غرب است‌.

در سنندج، تبریز و اصفهان هم جو شدید امنیتی حاکم بوده است.

Social embed from instagram

 

آمریکا، پلیس امنیت اخلاقی و هفت مقام نظامی و امنیتی را تحریم کرد

در پی جان باختن مهسا امینی، دولت آمریکا، پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام انتظامی، نظامی و امنیتی را که در سرکوب معترضان دخالت داشتند، تحریم کرد.

در این اطلاعیه‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته شده به دلیل «خشونت علیه زنان ایران و نقض حقوق تظاهرات صلح‌آمیز» این تحریم‌ها صورت گرفته است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین گفته است که پلیس امنیت اخلاق «مسئول کشته شدن مهسا امینی است که باعث برانگیخته شدن موجی از خشم مردم شده است».

بر اساس این اطلاعیه، محمد رستمی چشمه گچی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی، احمد میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران و پنج مقام ارشد امنیتی دیگر که در سرکوب معترضان نقش داشتند، مشمول تحریم شده‌اند.

جنت یلن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: « این اقدام خلاف وجدان را با شدیدترین کلمات محکوم می‌کنیم و از دولت ایران می‌خواهیم که به خشونت علیه زنان و ادامه سرکوب خشونت‌آمیز علیه آزادی بیان و تجمع خاتمه دهد.»

آقای رستمی اوایل سال جاری اعلام کرده بود که زنان به دلیل امتناع از داشتن حجاب مجازات خواهند شد.

پیشتر وزیر خارجه آمریکا از دولت ایران خواسته بود «به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد و اجازه اعتراض مسالمت آمیز به آنها بدهد».

آنتونی بلینکن در بیانیه ای گفته بود: «آمریکا به حمایت خود از حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد و کسانی را که این حقوق را نقض می کنند، مورد بازخواست قرار خواهد داد.»

وزیرخارجه ایران دو روز پیش در واکنش به اظهارات آقای بلینکن در ئوئیتر نوشته بود «‏آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد».

راهنمای استفاده از مرورگر تور برای مقابله با سانسور اینترنت

بسیاری از فعالان اینترنتی توصیه می‌کنند که برای مقابله با سانسور اینترنت و همچنین امنیت در فضای مجازی، از مرورگر تور استفاده کنید.

این مرورگر به کاربران کمک می‌کند که آسان‌تر از سد فیلتر عبور کنند و ردگیری فعالیت‌هایشان برای جمهوری اسلامی، بسیار دشوارتر شود.

Social embed from twitter