وزیر خارجه ایران در مورد تروریستی دانستن سپاه پاسداران به اتحادیه اروپا هشدار داد

۸

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، شامگاه گذشته در تماس تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تصمیم پارلمان اروپا به قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به صدور پیش‌نویس قطعنامه پارلمان اروپا در تروریستی دانستن سپاه در روز گذشته گفت: «متاسفانه ما شاهد صدور پیش‌نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیر حرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است».

حسین امیرعبداللهیان گفت که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد» و تصمیم پارلمان اروپا را «به نوعی شلیک به پای خود اروپا» قلمداد کرد.

او همچنین از «واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران،» سخن گفت و افزود که پارلمان اروپا باید «به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند».

وزیر خارجه ایران گفت که «ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود».

پیش از این هم برخی نماینگان مجلس شورای اسلامی به کشورهای اروپایی در مورد تروریستی دانستن سپاه پاسداران هشدار داده و از جمله گفته بودند که ممکن است تمام ارتش‌های این کشورها را تروریست بدانند. قرار است امروز قطعنامه تروریستی دانستن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا به رای گذاشته شود. پارلمان اروپا امیدوار است که صدور این قطعنامه باعث شود که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

گفته می‌شود سپاه پاسداران سهم عمده‌ای در اقتصاد ایران دارد و تروریستی شناخته شدن آن توسط اروپا می‌تواند آثار منفی برای موسسات وابسته به آن داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این تماس تلفنی در مورد برجام و جنگ اوکراین نیز گفتگو شد. کشورهای اروپایی حکومت ایران را به دادن پهپاد به روسیه جهت حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین متهم می‌کنند.