آیت‌الله خامنه‌ای: طرح مسئله حجاب «بهانه استعمار غرب» است اما باید با آن «منطقی» برخورد کرد

7

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکومت ایران می‌گوید طرح مسئله حجاب «در فضای مجازی و رسانه‌‌ها» بهانه استعمار غرب است و باید «افشا و تبیین» شود اما این کار باید «متین و منطقی» صورت بگیرد.

رهبر حکومت ایران امروز در دیدار با امامان جمعه گفت: «به بهانه‌ حجاب و اینها باز قضیه‌ زن را مطرح کرده‌اند» و این موضوع «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است».

آیت‌الله خامنه‌ای گفت «ناگهان وسائل تبلیغاتی و رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و بعضی جاهای دیگر و مزدورانشان و پیروانشان هجوم می‌آورند در یک برهه‌ای سر قضیه‌ زن و یک بهانه‌ای هم پیدا می‌کنند مثل مسئله‌ حجاب و این چیزها».

در هفته‌های اخیر فشار حکومت ایران برزنان برای حفظ «حجاب اسلامی» در مکان‌های عمومی شدت گرفته است و حتی منع خدمات عمومی و دولتی به زنانی که «بدحجاب» قلمداد می‌شوند در دستور کار نهادها و موسسه‌ها قرار گرفته است

امسال همزمان با ۲۱ تیر که روز «حجاب و عفاف» نام‌گذاری شده، شماری از فعالان حقوق زنان و مخالفان حکومت در فراخوانی از زنان دعوت کردند در آن روز حجاب خود را از بردارند. برخی زنان در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر کردند که حجابشان را برمی‌داشتند.

مقامات جمهوری اسلامی همواره اعتراض زنان به حجاب اجباری و محدودیت پوشش را به «دشمنان خارجی» نسبت داده‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ایران در روزهای اخیراز دستگاه‌های اطلاعاتی خواست «دست‌های پشت پرده بی‌حجابی‌» را که «سرویس‌های بیگانه» هدایت می‌کنند، پیدا کنند.

ابراهیم رئیسی رئیس ‌جمهور هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داده است مصوبه سال ۱۳۸۴ درباره عفاف و حجاب را اجرا کنند تا جلوی «ترویج فساد سازمان‌یافته در جامعه اسلامی» گرفته شود.

اعتراض‌ها به حجاب اجباری

حجاب

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

افزایش فشار بر زنان برای رعایت «حجاب اجباری» واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است، هشتگی با عنوان «حجاب بی حجاب» در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده و مخالفان از مقاومت در برابر سخت گیری‌های بیشتر صحبت می‌کنند.

اعتراض به حجاب اجباری در سال‌های اخیر در قالب حرکت‌های مختلف مدنی افزایش یافته است. حرکت اعتراضی دختران خیابان انقلاب در دی ماه ۱۳۹۶ موضوع حجاب اجباری را به یکی از موضوعات اصلی فضای سیاسی و اجتماعی ایران بدل کرد.

در آن زمان، زنان در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را بر سر چوب می‌کردند و بر سکویی می‌ایستادند. دهها نفر از این معترضان دستگیر و بعضی به زندان محکوم شدند.

مطابق قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون “حجاب شرعی” در مکان‌های عمومی حضور یابند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در سال ۱۳۹۷ در گزارشی با بررسی نظرسنجی‌های نهادهای مختلف نزدیک به حکومت، نتیجه‌گیری کرد معتقدان به «حجاب شرعی» و ضرورت برخورد حکومت با «بدحجابی»، در چهار دهه پس از انقلاب کاهش پیدا کرده است.

«حجاب اسلامی» کمی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ اجباری شد و در همه این سال‌ها حکومت ایران با برخورد انتظامی و محرومیت و مجازات زنان سعی کرده است «حفظ حجاب» کند.