حماس طرح پیشنهادی آتش‌بس در جنگ غزه را پذیرفت؛ واکنش سرد اسرائیل

03

گروه افراطی حماس اعلام کرد طرح آتش‌بس پیشنهادی از سوی مصر و قطر برای آتش‌بس در جنگ غزه را پذیرفته است.

به گزارش رویترز، حماس در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت منتشر کرد، گفت که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر قطر و رئیس دستگاه امنیتی مصر پذیرش این طرح را اعلام کرده است.

در واکنش به این تحول، یک مقام اسرائیلی گفت حماس با «نسخه تعدیل‌شده» پیشنهادی از سوی مصر موافقت کرده که برای اسرائیل «قابل قبول» نیست.

رویترز به نقل از این مقام نوشت که این پیشنهاد شامل «نتایج دور از دسترس» است که اسرائیل با آن موافق نیست.

یکی از اردوگاه‌های چادری آوارگان در حاشیه رفح، جنوب نوار غزه

بیشتر در این باره:

ارتش اسرائیل دستور تخلیه «حدود ۱۰۰ هزار» فلسطینی از شرق رفح را داد

این مقام که خواسته نامش فاش نشود، تصریح کرد که اعلام پذیرش حماس می‌تواند «حیله» این گروه باشد تا «به نظر برسد اسرائیل طرفی است که توافق را رد می‌کند.»

حماس از سوی آمریکا و شمار دیگری از کشورهای غربی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

تایمز اسرائیل نیز نوشته است که مقام‌های اسرائیلی به شبکه‌های کان، ۱۲ و ۱۳ این کشور گفته‌اند شروطی که حماس پذیرفته است، مواردی نیستند که اسرائیل با آن موافق باشد.

آنها گفته‌اند پیشنهادی که حماس می‌گوید آن را قبول کرده است، به شکل «یکجانبه» توسط مصر ارائه شده است و دولت اسرائیل تا قبل از واضح شدن جزئیات، آن را جدی نمی‌گیرد.

قبل از اعلام پذیرش این پیشنهاد از سوی گروه حماس، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال اعلام دستور اسرائیل به ساکنان شرق رفح برای تخلیه این منطقه در مکالمه تلفنی با بنیامین نتانیاهو خواست اسرائیل از حمله به این شهر خودداری کند.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی در روز دوشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل را از آخرین تلاش ها برای تضمین معامله گروگان‌ها، از جمله از طریق گفت‌وگوهای جاری در دوحه، قطر، با خبر کرده است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور ترکیه با استقبال از اعلام موافقت حماس با آتش‌بس در غزه، خواستار آن شد که اسرائیل نیز «گام مشابه» بردارد و آتش‌بس را بپذیرد.

رجب طیب اردوغان همچنین از کشورهای غربی خواست بر اسرائیل فشار بیاورند تا با آتش‌بس موافقت کند.

هنوز جزئیات کامل این طرح که حماس می‌گوید آن را پذیرفته، اعلام نشده است، اما یک عضو ارشد حماس به شبکه الجزیره گفت این گروه توافقی «سه مرحله‌ای» را پذیرفته است که هریک ۴۲ روز طول می‌کشد.

خلیل الحیه، معاون رئیس حماس، ادعا کرد مرحله دوم این طرح شامل خروج اسرائیل از نوار غزه است.

یک هیئت نمایندگی حماس طی روزهای شنبه و یکشنبه در قاهره حضور داشت تا با میانجی‌های مصری و قطری درباره آخرین پیشنهاد آتش‌بس مذاکره کند.

نمایندگان اسرائیل در این دور از مذاکرات حضور نداشتند.

ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، به نمایندگی از آمریکا در این مذاکرات حضور داشت و شامگاه یکشنبه به دوحه سفر کرد تا طرفین را متقاعد به ادامه مذاکرات کند.