جزییات دقیق از آنچه دوشنبه شب و پس از حملات اسرائیل به رفح روی داده

2

دریافت اخبار و جزییات دقیق از آنچه دوشنبه شب و پس از حملات اسرائیل به رفح روی داده، دشوار است.

تا اینجا می‌دانیم که ارتش اسرائیل از آغاز «حملات هدفمند» خود در شرق رفح خبر داده و همزمان به حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی جنگ‌زده اسکان داده شده در این منطقه هشدار داده که باید فورا آنجا را تخلیه و به سوی مناطق تعیین شده در خان یونس بروند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه شب گزارش کرد که تانک های اسرائیلی در مسیر رفح و جاده ای که بسیار نزدیک به مرز مصر با غزه است رصد شده‌اند – هر چند بی‌بی‌سی قادر نیست مستقلا این اخبار را تایید کند.

تصاویری از نورانی شدن آسمان رفح هم روز دوشنبه مخابره شد که یک امدادگر پزشکی برای بی‌بی‌سی ارسال کرده بود. این تصاویر می‌تواند از دخالت نیروهای زمینی ارتش اسرائیل در حمله به شرق رفح حکایت داشته باشد که با شلیک منور قصد روشن کردن لحظه‌ای مناطقی را داشته‌اند.

نتانیاهو بر سر دو راهی و انتخاب سخت

جرمی بوئن – سردبیر ارشد بین‌المللی بی‌بی‌سی

حماس بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را تحت فشار قرار داده است.

آقای نتانیاهو ابتدا در واکنش به موافقت حماس با مفاد توافق‌نامه گفت که از نظر او این مفاد «بسیار با مطالبات اسرائیل» فاصله دارد.

اما کمی بعد گفت که هیاتی را برای حضور در مذاکرات مرتبط با این پیشنهاد عازم قاهره خواهد کرد.

او اکنون بر سر دو راهی و انتخابی سخت قرار دارد.

از یک سو، دولت او به حمایت یهودیان ملی‌گرای افراطی بسیار نیاز دارد. آنها آقای نتانیاهو را تهدید کرده‌اند که به چیزی کمتر از اشغال کامل رفح رضایت نخواهند داد و گرنه نخست‌وزیری آقای نتانیاهو را سرنگون خواهند کرد. از طرفی قبول آتش‌بس به معنای این است که خبری از اشغال رفح نخواهد بود.

از سوی دیگر، خانواده و حامیان گروگان‌های اسرائیلی در غزه به هیات اعزامی این کشور به قاهره هشدار داده‌اند که بدون در دست داشتن یک توافق‌نامه امضاء شده مبنی بر آزادی عزیزان آنها به کشور بازنگردند.

در این میان آمریکایی‌ها هم به دنبال حصول یک توافق هستند. اگر جو بایدن بتواند بنیامین نتانیاهو را مجاب به پذیرش آتش‌بس کند، آن وقت نخست‌وزیر اسرائیل بر سر این دو راهی است که آیا باید به بقای دولت خود فکر کند یا به حمایت حیاتی رئیس جمهوری امریکا که از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل، حامی اصلی او بوده است.

پذیرفتن آتش‌بس همچنین به این معنا خواهد بود که «پیروزی کامل» که آقای نتانیاهو آن را تنها به «نابودی کامل حماس» گره زده بود، روی نخواهد داد.

اینها همه نشان از دشواری مذاکرات جدید در قاهره و انتخاب‌های سخت برای نخست‌وزیر اسرائیل حکایت دارد.