دبیرکل سازمان ملل متحد: غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است

Screen Shot 2023-11-06 at 12.06.35 PM

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است جنگ در غزه «بحران انسانیت» است و غزه به سرعت در حال تبدیل به «گورستان کودکان» است.

آقای گوترش در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت صدها دختر و پسر هر روز کشته یا زخمی می‌شوند. به گفته او «این بحران جهان را تکان داده و جان‌های بیگناه زیادی را به باد داده است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد یک بار دیگر اقدامات منزجر کننده تروریستی حماس در هفتم اکتبر را محکوم کرد و گفت جنگجویان حماس غیرنظامیان را سپر انسانی خود کرده‌اند و به حمله به اسرائيل ادامه می‌دهند.

آقای گوترش افزود «هیچ چیز نمی‌تواند شکنجه کشتار آدم‌ربایی و مجروح کردن غیرنظامیان را توجیه کند و حفاظت از جان غیرنظامیان باید در اصل و اساس و همه چیز باشد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد درعین حال نسبت به افزایش خشونت‌ها تحت تاثیر جنگ اسرائيل در غزه ابراز نگرانی کرد و از جامعه بین‌المللی خواست به خطر گسترش درگیری‌ها به منطقه‌ای وسیع‌تر توجه کنند: «ما همین حالا شاهد افزایش سطح تنش و گسترش آن از لبنان و سوریه تا عراق و یمن هستیم.»

آنتونیو گوترش خواستار توقف «لفاظی‌های نفرت پراکن» و برقراری آتش بس انسان‌دوستانه شد و گفت از افزایش تعصب‌های ضد یهود و ضد مسلمان عمیقا

نگران است.

او افزود جوامع یهودی و مسلمان در سراسر جهان نگران امنیت و ایمنی خود هستند.

آقای گوترش یک بار دیگر بر نیاز به پیش گرفتن راه حل تاسیس دو کشور مستقل فلسطین و اسرائيل تاکید کرد.

روز دوشنبه شاخه سیاسی حماس در غزه که مدیریت بهداشت و درمان منطقه را نیز برعهده دارد از کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در حملات اسرائيل خبر داد
Image caption: روز دوشنبه شاخه سیاسی حماس در غزه که مدیریت بهداشت و درمان منطقه را نیز برعهده دارد از کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در حملات اسرائيل خبر داد

۲۴ ساعت پر تنش و اضطراب در غزه، هزاران نفر در انتظار خروج

غزه در ۲۴ ساعت گذشته شاهد سنگین‌ترین حملات هوایی اسرائیل بوده است. ارتش اسرائیل با دو نیم کردن غزه در حال پیشروی به یکی از پرتراکم‌ترین مناطق غزه است جایی که دست کم ۳۰۰ هزار غیرنظامی زندگی می‌کنند که یا جایی برای رفتن ندارند و یا تمایلی.

در همین حال گذرگاه مرزی رفح باز شده است و چند نفر از مجروحان و یا تبعه‌های خارجی توانسته‌اند غزه را به سوی مصر ترک کنند. اما گفته می‌شود دست کم هفت هزار نفر در انتظار خروج از غزه‌اند.

اسرائيل می‌گوید در شمال غزه نزدیک به ۳۰ راکت از خاک لبنان شلیک شده است. این یکی از پرشمارترین حملات راکتی است که تا کنون گزارش شده اگرچه هیچ گزارشی از خسارات نرسیده است.

اسرائيل می‌گوید این راکت‌ها را حماس که حضور محدودی در جنوب لبنان دارد و زیر چتر بزرگ حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کند، شلیک کرده است.